Engel in het veen - Reisverslag uit Dangast, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Engel in het veen - Reisverslag uit Dangast, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Engel in het veen

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

27 Oktober 2019 | Duitsland, Dangast

Franz Radziwill (1895 - 1983) woonde 60 jaar van zijn leven in het kunstenaarsstadje Dangast, gelegen aan de Jadebusen, een soort binnenzee van de Duitse Bocht. Daar kocht hij in 1923 een vissershuisje dat hij naar eigen inzicht uitbouwde en vorm gaf. Huis en inrichting zijn in hun oorspronkelijke staat behouden gebleven en op deze zondagmorgen sta ik vol bewondering in dit 'Gesamtkunstwerk'. Op de bovenverdieping sta ik in het atelier voor zijn schilderijen uit de diverse perioden van zijn kunstenaarsschap, expressionisme, neo-romantiek, nieuwe zakelijkheid en het magisch realisme. De suppoost, duidelijk een kenner, vertelt en verklaart over perspectief en symbolen, landschapsmotieven en stillevens, en - blijkbaar speciaal voor mij - over Radziwill's naïeve actie om in de oorlog in Duits legeruniform op bezoek te gaan bij een Joodse vriend in Amsterdam. In de jaren twintig en dertig verblijft de oostfriese kunstenaar regelmatig in Nederland waar hij zich laat inspireren door de grote schilders van onze Gouden Eeuw. Er worden kunstboeken opengeslagen, Carel Willink komt ter sprake, alles zo anders dan mijn bezoek aan de Kunsthalle in Emden gisteren. Alles ademt hier de aanwezigheid van de schilder: zijn schildersezels, zijn penselen, zijn meubels en zijn boeken. Ik zit in een cocon waarin het goed toeven is.
Met lichte tegenzin ga ik dan ook in op de uitnodiging om in de tuin mijn eigen glaasje appelsap te komen persen. Met een glaasje troebel sap en een stukje vers gebakken appeltaart zit ik op deze koude en winderige zondagochtend in een wankele partytent in de tuin van de meester. Ik voel mij een culturele zwerver en dat voelt goed. Maar ik moet verder, het oostfriese land moet nog verder ontdekt worden. Voor ik de auto ophaal die aan de haven geparkeerd staat, loop ik nog even het Kurhaus binnen dat uitkijkt over een mager strandje met aan de overkant van het water een woud van windmolens. Horizonvervuiling van de ergste soort. Binnen dampt het van de drukte. Alle tafeltjes, en dat zijn er heel veel, zijn bezet. De bediening kan het nauwelijks bijbenen en heeft moeite om vriendelijk te blijven als zij door de menigte heen moet laveren.
Ik doe wat ik moet doen, haal de auto op en meld mij wederom bij de Grüne Küstenstraße die mij naar het plaatsje Jever zal leiden. Dwars door het vlakke land waar knotwilgen en windturbines even talrijk zijn. In het moerassig landschap getuigen de tientallen glinsterende kanalen, meertjes en vennen van de waterrijkheid van dit gebied. Aan de horizon doet een afgevlakte wolkenband denken aan een heuvelrug, maar als ik Jever binnenrij bereik ik echt het hoogste punt van mijn reis, ruim 8 meter boven zeeniveau, werkelijk alpine verhoudingen!
Jever zelf, met zijn historisch stadscentrum en zijn burcht, is uitgestorven op deze zondagmiddag. De zondagsrust wordt hier nog volledig gerespecteerd. Zelfs de draaicarrousel op de Oude Markt is onbemand, maar een vader probeert toch het gevaarte handmatig in beweging te krijgen. Zijn kind zit op een wit paard en kijkt verwachtingsvol toe. Papa faalt, het paard en de molen weigeren elke dienst, op deze zondag wordt er niet bewogen... Mijn voetstappen echoën tussen de oude geveltjes, waarvan de rode bakstenen gloeien in de namiddagzon. Oranjebruine herfstbladeren spelen krijgertje op het kerkplein, de lucht is helemaal opengetrokken. Het zal koud worden vannacht...
Deze avond eet ik weer in Ristorante 'Osteria' dat naast mijn hotel is gelegen. De schroom van gisteravond is geheel verdwenen, er wordt mij direct een tafeltje toegewezen. 'Osteria' bestaat uit twee diepe huiskamers met de bar en de open keuken in V-vorm aan het eind. Vanaf mijn strategische positie kan ik de bedrijvigheid in de keuken goed gadeslaan. Er wordt veel gelachen en hard geroepen, Italianen eigen. Maar het werk wordt efficiënt uitgevoerd door de zwarte en witte brigade. Dan komt er een te koude spaghetti terug, waarna de schuldige, een vadsige uitvoering van Youp van 't Hek met een rood petje op met de klep naar achteren, op zijn Italiaans ter verantwoording wordt geroepen: veel gefoeter en misbaar, koppie buigen en dan schouderklopjes. Het leed is geleden, de show must go on. Ik word bediend door een engel, een Italiaanse engel met donkere ogen. Helemaal in het zwart is zij, maar zij strooit met licht om haar heen. Ik versta haar niet, haar praten is als zingen, op alles zeg ik maar ja... Een Grappa van het huis krijg ik van haar aangeboden met een lieve lach. Ik zeg geen nee... Terug op mijn kamer weet ik zeker dat het duinlandschap op mijn kamer scheef hangt. Ik probeer het recht te hangen, maar het zit onwrikbaar aan de muur bevestigd. Engeltje? Duiveltje...!

  • 27 Oktober 2019 - 22:57

    Job Cieraad:

    Dit wordt een 'Engelachtige Reis'... of beter gezegd dat is het al. De eerste engel openbaarde zich al gisteren al met toen nog een tijdloze blik van een meisje voor een geitenstal... Ik voorspelde je dat zij wel eens je gids kon worden de komende dagen... En zie hier een dag later is er opnieuw een Engel in het zwart gekleed. Reizen kan iets mysterieus hebben en mocht het dat niet zijn, omdat je zelf je appelsap moet persen, dan nog weet jij het vermoeden van een mysterie op te roepen. Ik kan je de hemel in prijzen voor je mooie verhalen, maar dan was dit ook direct je laatste verhaal... Blijf maar lekker met beide benen op aarde en reis verder... Je komt vast weer een Engel tegen die je de weg wijst... En in plaats van een Grappa zou ik toch eens een Jever proberen, want die brouwerij moet toch echt bij jou in de buurt staan! Goede reis!


  • 28 Oktober 2019 - 06:21

    Paul Lans:

    De tegenstelling kan niet groter zijn, met de klodders verf nog op m'n handen en onder m'n nagels, de rug pijnlijk van de rare houdingen die ik moest aannemen om elk deel van de muur van verf te voorzien lijken vanzelf te verdwijnen als ik mijzelf weer eens verlies in jouw verhaal. De stoel die mijn vermoeide lijf omarmt wordt ineens een soort tijdmachines en als door de open schuifpui ik de tocht voel rijd ik zomaar mee met je over de kustweg. Even weg in eigen huis, geweldig. Dat je maar heel lang en heel vaak om reis mag gaan.

    Paulus

  • 28 Oktober 2019 - 06:58

    Petra Lans:

    Wat een mooie toer en een goede gids die ons rondleid !
    Een engel die je begeleid, wat zal ze deze dag ons brengen ik kijk er naar uit. Mooie reis verder en tot gauw.
    Liefs Petra

  • 28 Oktober 2019 - 06:59

    Petra Lans:

    Wat een mooie toer en een goede gids die ons rondleid !
    Een engel die je begeleid, wat zal ze deze dag ons brengen ik kijk er naar uit. Mooie reis verder en tot gauw.
    Liefs Petra

  • 28 Oktober 2019 - 11:08

    Peter Van Den Hout:

    Beste Cees,

    Ja gaat wel als een speer! Heb ik net je avonturen in Engeland voor het slapen gaan tot mij genomen, zit je nu weer in Duitsland. Is er sprake van een zekere rusteloosheid, zie ik vaaglijk iets wat lijkt op vluchtgedrag uit de dagelijkse sleur of kan de ontdekkingsreiziger het gewoon niet laten om allemaal leuke dingen te gaan ontdekken.
    In ieder geval weer dank voor je beeldende verhalen, die mij de indruk geven, dat jij voortdurend waarnemingen verzamelt om die 's avonds in alle rust tot een mooie verhaal te vlechten.
    Geniet nog maar even lekker door, dan doen wij dat ook.
    Hartelijke groet,
    Hout

  • 28 Oktober 2019 - 12:02

    Peter Geitenbeek:

    Cees, jouw reis door het mooie landschap van Noord-Duitsland doet mij verlangen er ook weer eens naartoe te rijden. Zeker ook met in het achterhoofd de wetenschap in de bakermat van het Duitse impressionisme te verblijven. Gelukkig ben jij er om mij te helpen iets van die sfeer te kunnen beleven. Veel plezier en kunstgenot gewenst!

  • 28 Oktober 2019 - 12:02

    Greet:

    Wederom weer een prachtig verhaal.
    Vooral je bezoek aan het vissers huisje is heel beeldend.
    Geniet nog lekker even door,ik kijk over je schouder mee.
    Groetjes Greet

  • 30 Oktober 2019 - 18:17

    Marion:

    weer zo’n mooie ervaring en zo op de huid geschreven.
    het lijkt wel of de engeltjes daar los liggen en
    iedereen appeltaart heeft voor jou.
    bofkont

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Dangast

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 162813

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: