Herfsttij (niet te keren...) - Reisverslag uit Worpswede, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Herfsttij (niet te keren...) - Reisverslag uit Worpswede, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Herfsttij (niet te keren...)

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

28 Oktober 2019 | Duitsland, Worpswede

Vandaag reis ik verder naar Bad Bevensen op de Lüneburger Heide met een tussenstop in Worpswede, het kunstenaarsdorp in het Duivelsveen ten noordoosten van Bremen. Ik was er eerder, in het vroege voorjaar van 2012, toen nog niet alle musea geopend waren. Nu benut ik de kans een bezoek te brengen aan het Modersohn-Haus, de voormalige woning van Otto Modersohn en zijn tweede vrouw Paula Modersohn-Becker. De twee moderne, aangebouwde vleugels herbergen de collectie van galeriehouder Bernhard Kaufmann, die werken bevat van de eerste generatie schilders uit Worpswede. Schilderijen van Otto Modersohn, Fritz Mackensen en Hans am Ende hangen hier in dit prachtige kleine museum, aangevuld met schilderijen en tekeningen van de later bij de groep aangesloten Heinrich Vogeler. 21 Schilderijen van Paula Modersohn-Becker, die als leerlinge van Mackensen naar Worpswede kwam, sieren het voormalige woonhuis. De sfeer van de landschappen rondom de Weyerberg, waarop Worpswede ligt, en de portretten van de arme boerenbevolking van rond de vorige eeuwwisseling laat zich niet in woorden vangen. Alles wat de afgelopen dagen aan mijn ogen voorbijtrok en ik gepoogd heb te beschrijven, hangt hier aan de wanden en maakt diepe indruk op me. Elke schilder op zijn eigen manier, maar met de natuur, in alle jaargetijden, als bindend element. Het lage, zompige land met zijn kanalen waarop de turf werd afgevoerd. De harde arbeid van de turfstekers en de alom aanwezige berkenbomen, die op vrijwel geen enkel schilderij ontbreken. Ik ben niet weg te slaan uit het Modersohn-Haus, lees alle teksten en beluister de audiotour tot en met het allerlaatse fragment. Ik zou hier op de berg en in het veen gelopen kunnen hebben, in een vorig leven misschien, zo vertrouwd voelt het. Met moeite maak ik mij los, met een prachtig kunstboek onder de arm. De dame achter de kassa kijkt mij dankbaar na. Gekke Hollander...
Ik rij vandaag enkel nog door schilderijen, van lijst naar lijst, met een doorgetrokken horizon. Witte boekweitvelden wisselen af met hei- en bospercelen, grijze berken lichten plotseling helwit op als de zon zich weer even laat zien. Dan tonen mijn schilderijen een fraai reliëf in diep verzadigde kleuren. Oker en groen, oranje en goud. En alles overspannend het hemelblauw met daarin een overtrekkende vlucht kraanvogels.
Zo bereik ik Bad Bevensen, kuuroord op de Lüneburger Heide. Hier ga ik de komende dagen herfst vieren in de mooiste week van het jaar. In de vooravond begint het zachtjes te regenen en zoek ik het centrum op om wat te gaan eten...

Herfsttij (niet te keren...)

Glimmend plaveisel,
neons vloeien tot mijn voeten uit.
De wind veegt regen in mijn gezicht.
Jagend blad, kringelend naar de overkant.

Ik schurk tegen de einder aan,
risico-bewust over de rand te kunnen vallen
en de glijbaan van de tijd af te moeten dalen.
Eindigend in eeuwig zand, zonder enige verheffing.

Met de horizon ver onder mij...

  • 28 Oktober 2019 - 22:11

    Theo Elizen:

    Weer een prachtig verhaal Cees!

  • 28 Oktober 2019 - 22:54

    Job Cieraad:


    Je hebt weer een prachtig schilderij 'geschreven' Cees! Deze zou eigenlijk in het Modersohn-Haus moeten hangen! Maar je hebt je sporen achter gelaten en je neemt voor eeuwig deze plaats mee in gedachten!

  • 29 Oktober 2019 - 06:12

    Paul Lans:

    Je verhaalt omlijst weer mooi je reis, de reis waarop je ons weer zo meesterlijk in meetrekt, tegenstribbelen helpt niet. Fijn dat je bij het "schilderen" zo geholpen wordt door de zon en het hemelsblauw. Dat toont de herfst in al z'n pracht en praal. Blijf vooral reizen a.j.b. (en schrijven).
    Gr. Paulus

  • 29 Oktober 2019 - 10:58

    Liny Van Wijk:

    Zo Cees, alweer maak je een prachtige reis en vertel je bijzondere belevenissen. Je krijgt het voor elkaar om iemand mee te laten genieten en het lijkt alsof je het allemaal zelf meemaakt.

  • 29 Oktober 2019 - 12:22

    Greet:

    Ik heb maar een woord.
    FANTASTISCH.
    Groetjes.

  • 29 Oktober 2019 - 15:07

    Petra Lans:

    Lieve Cees,
    Weer een geweldig mooi verhaal ,en ja wat is het een mooie tijd vh jaar om te reizen.
    Wat geniet ik mee, op naar het volgende verslag het word steeds mooier.
    Gr Petra

  • 30 Oktober 2019 - 17:50

    Marion:

    ik ben er stil van, heel fraai

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Worpswede

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 162837

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: