Die andere eenzaamheid - Reisverslag uit Dachau, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Die andere eenzaamheid - Reisverslag uit Dachau, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Die andere eenzaamheid

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

17 Mei 2018 | Duitsland, Dachau

Veel later dan gebruikelijk begin ik vanavond aan mijn reisverslag. Niet omdat de inspiratie ontbreekt, nee, het zijn de indrukken vandaag die mij naar woorden doen zoeken. Niet elke dag betreed ik een terrein via een smeedijzeren hek waarboven de spreuk "Arbeit macht frei" het ergste doet vermoeden. Vandaag bezoek ik het concentratiekamp Dachau met gemengde gevoelens: Ben ik wel goed voorbereid op alles wat ik te zien krijg? De beelden van al die uitgemergelde doden, de aanblik van de verbrandingsovens, de details over de medische experimenten die daar op grote schaal plaatsvonden. Ik aarzel reeds bij de ingang en besluit mijn opdracht te herformuleren: Blijf in het nu en zoek redenen waarom dit alles nooit meer mag gebeuren. Ook besluit ik vandaag mijn fototoestel niet aan te raken. Ik wil de indrukken rechtstreeks verwerken en de beelden toetsen aan alles wat ik -in het heden- om mij heen zie gebeuren. Opvallend zijn de vele groepen scholieren die ook vandaag dit kamp Dachau bezoeken. Samen met hen betreed ik het hoofdgebouw waar eens de nieuw aangekomen gevangenen van hun waardigheid werden ontdaan: Geadministreerd, alle persoonlijke bezittingen ingeleverd, daarna ontkleed en gedesinfecteerd en tenslotte naamloos te werkgesteld. Veel foto's, veel verklarende teksten, de jeugd ondergaat het gelaten, maar laten hun mobieltjes overuren maken. Voor thuis, voor later, voor hopelijk een betere wereld. Ik dwaal door het gebouw: halfverlichte ruimtes, vlekkerig beton, zwaar verroeste leidingen, tralies voor de ramen.

Een traliegat, een dikke muur
Het zonlicht dat, hoe ik ook tuur
De weg door het gat niet kan vinden
Alleen, ik ben alleen.

Drie passen heen, drie passen weer
Terwijk ik strofen declameer
Van verzen uit herinnering
En zachtjes oude liedjes zing
Als uit verweer.

Een cel, een kale grond
O plek waar mijn wieg eens stond
Herinnering van lang geleen
Flits van thuis vliegt door je heen
Alleen, je bent alleen

- Mary Vaders

In de bioscoopzaal zie ik een documentaire over de gruweldaden van de nazi's. Alleen voor 12 jaar en ouder. Na afloop zie ik tieners van 13 en 14 jaar met rode ogen, steun zoekend bij elkaar. Ik stroom met hen naar buiten, de appèlplaats op, die komt als een bevrijding. Aan de overzijde van het immense grindveld begint de beklemming opnieuw wanneer ik de overgebleven barakken bezoek. Het is dringen tussen alle scholieren, ongeloof tekent hun gezichten. Hier lagen de zieken op dezelfde houten britsen als alle anderen en kregen ook hetzelfde eten, soep van water en wortelen. De slechte voeding en onhygiënische omstandigheden veroorzaakten epidemieën als schurft en buiktyfus. Vrijwel alle gevangenen hadden dysenterie, die veel slachtoffers eiste. Moordend was ook de vlektyfus rond de jaarwisseling 1944 - 45.
Samen met de scholieren verplaats ik mij naar het crematorium. Plichtmatig en zonder emotie vertelt de begeleider het verhaal: Uitkleden, kleding ontsmetten met zyklon-B, wachten, uitleg over het "douchen", vergassen met hetzelfde zyklon-B, de lijkenkamer, de verbrandingsovens... Efficiëntie verheven tot waanzin, degeneratie... Op de executieplaats ligt voor de door kogels doorzeefde muur een boeketjes plastic rozen. Een vleugje menselijkheid, een vleugje hoop... Een merel zingt zijn longen uit zijn zwarte lijfje.
Ik besluit weg te gaan en nog even langs het bezoekerscentrum te lopen. Voor veel te veel geld zit men hier braadworst druipend van de ketchup te eten. Ik voel een knoop in mijn maag en vlucht naar de boekenwinkel waar werkelijk honderden getuigenissen liggen uitgestald van hen die deze hel overleefden. Gebroken levens zijn het veelal, levens die weer op de rails gezet zijn. Voor de lange reis terug, terug naar een vleugje menselijkheid...

Later vanavond schud ik de hand van Dachau's Oberbürgemeister Florian Hartmann, maar dat verhaal vertel ik morgen...






  • 17 Mei 2018 - 21:40

    Jimmy:

    Jezus. Indrukwekkend Cees.

  • 18 Mei 2018 - 04:55

    Paul Lans:

    Zwaar drukt dit verhaal op m'n borst. Een verhaal dat nooit vergeten mag worden en altijd verteld moet blijven worden. Zeker als het zo indrukkwekkend gebeurd als alleen jij dat kan. Heftig, Cees.

  • 18 Mei 2018 - 05:59

    Ria Lagerman:

    Ken het gevoel, was ook ooit in een Concentratiekamp....geen woorden..

  • 18 Mei 2018 - 10:48

    Greet:

    Zo indrukwekkend.Gewoon geen woorden voor.
    Daan is er ook geweest.Was er toen ook helemaal stuk van.
    Hou je haaks,liefs je zus

  • 18 Mei 2018 - 11:29

    Karin:

    Heftig verhaal het blijft onbegrijpelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen...afschuwelijk

  • 28 Mei 2018 - 11:35

    Job Cieraad:

    Ga jij dit verhaal volgend jaar tijdens de Dodenherdenking op de Dam in Amsterdam maar eens voorlezen Cees! Treffender kan het niet, alsof je zelf ooggetuige bent geweest... Ik heb heel lang uitgesteld om te reageren, maar na gisteren (zondag 27 mei 2018) heb ik toch een reactie. Ik moest aan dit verhaal denken toen ik hier in Berlijn zo'n 5000 Neo-Nazi's met vlaggen en protestborden door de straten zag 'marcheren'. Allemaal leden van de AFD! Gelukkig waren er zo'n 25.000 demonstranten die het opnamen tegen deze huidige nazi's. Nou ja huidig... de meest trieste conclusie toen ik al die demonstranten de straten en pleinen zag vullen, trok ik een voor mij opmerkelijk conclusie; de groep Neo-Nazi's bestond uit mensen in de leeftijd van 50 - 80 jaar! De anti-nazi's hadden de leeftijd vanaf 6 jaar... Dus toch, dacht ik even toen ik naar die ouderen met wandelstokken en rollators keek, ze bestaan nog echt! Heel goed Cees, dat jij ons nog eens op de geschiedenis van Dacht hebt gewezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 162297

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: