Tussen Lahn en Gelbach - Reisverslag uit Gutenacker, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Tussen Lahn en Gelbach - Reisverslag uit Gutenacker, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Tussen Lahn en Gelbach

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

24 Oktober 2012 | Duitsland, Gutenacker

Bijna is het zover! Goudgele herfstkleuren lokken mij dit keer naar het zuidelijk deel van het Westerwald in Duitsland, een streek ten oosten van Koblenz die begrenst wordt door het schilderachtige riviertje de Lahn. Opnieuw ga ik op zoek naar de geschiedenis en rijke cultuur van dit gebied met zijn middeleeuwse stadjes met hun fraai versierde vakwerkhuizen en met zijn beboste heuvels waarop slechts zelden een kasteel of burcht ontbreekt. Langs dit alles kronkelt de Lahn zich richting Lahnstein waar het uitmondt in de Rijn. Ik ga mij laten imponeren door de Dom van Limburg met zijn 7 torens die al van ver zichtbaar zijn en hoog uitsteken boven de nauwe steegjes van de oude binnenstad.
Als uitgangspunt voor mijn verblijf heb ik gekozen voor het dorpje Gutenacker, een gemeenschap van slechts 161 zielen, waar de reiziger nog persoonlijk wordt verwelkomd door Herr Ortsbürgermeister! Het dorp is gebouwd rondom een groot basaltblok dat hier aan de oppervlakte komt en in de volksmond "Kipp" wordt genoemd. Met uitzicht op de Lahn en tegenover het Gelbachtal logeer ik in een klein familiepension met de toepasselijke naam "Haus am Kipp".
Ik zal door het Gelbachtal trekken, een van de meest idyllische dalen van het Westerwald en misschien na afloop het gevoel van heimwee kunnen delen met de bewoners die rond 1850 noodgedwongen hun bezittingen moesten verkopen en de overtocht naar Amerika waagden als boer of goudzoeker. De goudzoekers werden omgebracht door de indianen, de boeren kwamen tot zekere welstand. Maar altijd bleef het verlangen naar hun mooie Gelbachtal...
In ieder geval ga ik daar intens de herfst beleven, ongeacht het weer, en wil ik mijn belevenissen weer graag met jullie delen! Wordt vervolgd...

• 24 Oktober 2012 - 13:13

Paul Lans:

Cees,

Als vanouds verheug ik me nu al op je reisverhalen. Veel plezier op je ontdekkingsreis en weet dat ik met je meereis.

• 24 Oktober 2012 - 21:46

Peter Geitenbeek:

Een gebied, dat Marijke en mij niet onbekend is. Dus wij weten dat het jou ook zal aanspreken. In elk geval veel plezier en laat maar horen hoe jouw ervaringen zijn in de mooie omgeving, waar vroeger de houtskoolbranders moesten zwoegen om in hun onderhoud te voorzien. Jij mag er genieten.
    Groeten
    Peter en Marijke

• 26 Oktober 2012 - 14:50

Hans:

Fijne dagen Cees en een goede reis.
    Geniet van de gouden kleuren die je zullen omringen.
    Van de geur van zwam en paddestoel.
    Ontmoet geheimzinnige flarden van koude mist.
    Warm je aan bundels zonlicht vallend door oude kruinen.
    Voel het heimwee van deze herfst en lang vervlogen tijden.
    Luister naar het breken van gevallen broze takken onder jou tred.
    Laaf je aan de donkerbruine smaken van je herfstmaal.
    Droom over een nieuwe lente die er komt voor jou en de jouwe.
    Het is je alles zo gegund.
    Laat je pen weer spreken na al je indrukken van deze reis.
    Wij volgen je graag en zijn benieuwd.
    Hans en Ria.

• 28 Oktober 2012 - 09:12

Piet En Greet:

Fijn dat we weer over je schouder mee mogen reizen, geniet van de herfst met zijn mooie zon, regen en stormen, ieder heeft zijn eigen bekoring.Laat de kleuren je dagen vullen en geniet.
    Laat ons mee genieten van je prachtige beschrijvingen.

Veel plezier, groetjes Greet en Piet.

• 28 Oktober 2012 - 11:44

Ria Lagerman:

Goedemorgen Cees,

Dit is een prachtige tijd om dit reisje te maken.
    Ik ben blij dat ik je weer mag volgen met de mooie verhalen en beelden.
    Goede reis en vooral GENIETEN !!!

Tot over een poosje bij ons etentje met de "club"
    Pas goed op jezelf
    Ria.

• 29 Oktober 2012 - 12:44

Liny:

Hallo Cees,

Net op tijd kan ik nog even reageren op je reis, die morgen aanvangt. Met plezier zal ik je beschrijvingen lezen, dan is het alsof je er zelf een beetje bij bent. Goede reis en mooi herftweer gewenst. Liny