De lachende Engel - Reisverslag uit Gutenacker, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu De lachende Engel - Reisverslag uit Gutenacker, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

De lachende Engel

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

31 Oktober 2012 | Duitsland, Gutenacker

Door de indrukken van gisteren slaap ik een gat in de nieuwe dag en zie nog net hoe een oranje zon zich verheft boven de nevel die als volle melk in de dalen ligt. Mijn rotspunt vangt het eerste zonlicht en kijkt met heldere blik op de bleke wereld rondom. Ik waag mij aan een vroege wandeling in deze schimmigheid en ervaar het dorp waar ik te gast ben als totaal verlaten. Niet de geringste beweging, geen geluid te horen. De natte bomen doemen als spookgestalten op uit de mist. Maken in mijn verbeelding een beleefde buiging wanneer ik passeer om daarna gelaten de ontwikkelingen van deze dag af te wachten. Wordt het een zich schrap zetten tegen de wind die aan de laatste bladeren rukt, of wordt het een zich voor de laatste maal koesteren in de herfstzon met de kruin fier in de blauwe lucht?
Het duurt nog tot laat in de ochtend tot het panorama van hoog en laag zich weer helder voor mij ontvouwt. Onder een strak blauwe hemel, jawel! In Obernhof bezoek ik de kloosterkerk van Arnstein, hoog gelegen boven de Lahn. Ik betreed de kerk door het paradijs, het voorportaal, en word welkom geheten door een engeltje met een hemelse glimlach op het gezicht. Een vrome glimlach, maar ook ’n tikkie brutaal. Waarschijnlijk meegekregen uit het paradijs waar het vandaan komt. Blijkbaar heeft dit engeltje niets op met de onrustige, lawaaierige wereld die ik mee naar binnen breng. “Til er toch niet zo zwaar aan! Kom binnen en ervaar dat je verwacht wordt en wees welkom!” Zonder schroom fotografeer ik vervolgens het kerkinterieur met het fraaie altaar, en natuurlijk het engeltje. Hoef ik nou eens ’n keer geen “say cheese” te zeggen…..

De rit door het Gelbachtal naar Montabaur is van een betoverende schoonheid. Licht en donker wisselen elkaar af in een caleidoscoop van kleuren. Geel, brons en goud kleuren de heuvels rondom, de lariksen strooien met oranje. Het zonlicht geeft een prachtig reliëf aan de omgeving. Ik heb ogen te kort voor al dit moois, want het draaien en keren op de smalle dalweg vergt alle aandacht. Dat dit een dodenweg is, bewijzen de kruizen langs de kant die de vele ongelukken markeren die hier gebeurd zijn. Als uit het niets verschijnt plotseling de mededeling “pas op” op de display van de auto. Nog niet eerder gezien. Instinctief minder ik gas als ik een scherpe bocht in stuur. Meen ik een lach te horen? O ja, engelen bestaan dus toch…..

Montabaur is de centrumplaats van de zuidelijke Westerwald regio. Een romantische oude stad met haar vakwerkhuizen, smalle straatjes, een oude stadsmuur en het van verre zichtbaar slot. Ik begin mijn stadswandeling in een rokerig café aan de grote Markt. Een milchkaffee. Ik hou niet van sterke koffie. De sfeer is gemoedelijk, want het is lunchtijd. Plots ontstaat er consternatie aan de voordeur wanneer er zich een huilende vrouw meldt met twee kleine kinderen aan de hand. De neus in bloederig verband en overduidelijk twee blauwe ogen. Een van de cafébezoekers ontferm zich over de sjofel geklede, snikkende kinderen die zich als in een roes gedwee laten meevoeren. Ook al zit ik achter in de zaak, ik voel me ongemakkelijk met de situatie. Ik reken snel af en onwillekeurig wordt mijn blik getrokken naar de fotootjes van mijn eigen kleinkinderen in mijn geopende portemonnee. De aanblik van die huilende kinderen neem ik mee naar de St. Peter in Ketten kerk wanneer ik voor een levensgrote Madonna met Kind sta. Moeder en kind stralen een serene rust en vrede uit. En dat al sinds ca. 1450. Ik wens mijn lachende engeltje zijn waarschijnlijk eerste cafébezoek toe. Ook daar is werk aan de winkel…..
Na terugkeer wentel ik mij in de goede zorgen van mijn gastheer. Samen proosten wij op het goede leven met een glas Rioja, waarna hij een overdadige broodmaaltijd voor mij tevoorschijn tovert. Deze chef, hij kan het koken niet laten. Enthousiast vertelt hij over zijn kookavonturen in Andalusië tijdens grote jachtpartijen voor Duitse notabelen. En dat de Rioja daar onder de Spaanse zon beter smaakt dan thuis. Een verhaal dat overloopt van heimwee. Ook zijn er nieuwe gasten aangekomen. Ik roem het fraaie uitzicht. Het is eruit voor ik mij realiseer dat zij op de binnenplaats uitkijken….. Lucky me!

  • 01 November 2012 - 09:14

    Greet En Piet:

    Wat een prachtig verslag en een super mooie foto`s,heel sfeervol.
    Wij genieten verder met je mee en wachten vol ongeduld op het volgend verhaal.

    Groetjes uit Osdorp

  • 01 November 2012 - 09:59

    Marjolijn:

    Wat een mooie mistige foto's. Echt herfst in Duitsland!
    Wederom weer een moooi reisverslag. Heel beeldend en zie het allemaal
    zo voor me.
    Een hele dikke knuffel van Till en Sofia.

  • 01 November 2012 - 11:07

    Petra Lans:

    Wow Cees wat een mooi verslag en mooie foto"s. Leuk om mee te reizen!!
    Heel veel plezier !!

  • 01 November 2012 - 15:33

    Peter Geitenbeek:

    De herfstsfeer in het Gelbachtal brengt mooie gedachten boven. Cees geniet ervan.
    Marijke en Peter

  • 01 November 2012 - 22:08

    Paul Lans:

    Wederom stel je ons niet teleur en gun je ons een blik op het herfstige Duitsland. Ik waan me weer op pad, geholpen door je prachtige foto's en dito verhaal. Ik posteer me alvast weer op de achterbank van je auto, benieuwd naar wat morgen gaat brengen.

    Groetjes,

    Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 162221

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: