Worms, vrijdag 6 mei 2022 - Reisverslag uit Worms, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Worms, vrijdag 6 mei 2022 - Reisverslag uit Worms, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Worms, vrijdag 6 mei 2022

Blijf op de hoogte en volg Cees

06 Mei 2022 | Duitsland, Worms

De nieuwe dag begint wolkeloos na de regen van gisteren. Ik ontbijt samen met een echtpaar aan een grote tafel, een beetje als in een B&B.

De nacht was stil, mijn slaap ongetwijfeld diep, want ik heb niets meegenomen uit dromenland. Ook mijn spierpijn, afgelopen woensdag op kasteel Doorwerth opgedaan als ridder Corneel, is verdwenen. Het ontbijt is rijkelijk voorzien, mijn eitje perfect gekookt. In de tuin is het een gekwetter van vogels, terwijl ik uitkijk over de uitgestrekte rijen met wijnstokken, omzoomd door madelieven en klaprozen. Kleurrijke accenten in een zee van groen.

Vanochtend breng ik een bezoek aan de stad Worms en in het bijzonder aan de Dom St. Peter. Met zijn 6 torens begroet hij mij vanaf de hoogste heuvel van de stad reeds van verre. Gebouwd tussen 1130 en 1181 is het een grandioos voorbeeld van van hoog- en laatromaanse bouwkunst. En ik tref het: voor de vele aanwezige schoolklassen staan alle deuren open en is ieder hoekje en gaatje van dit kerkgebouw bereikbaar, tot het met verguld hout en marmer versierde hoofdaltaar. Ik volg de schoolkinderen op gepaste afstand, maar met zekere tred. Mijn camera, een mooie Canon verkregen uit de gevonden (en nooit opgehaalde) voorwerpen van het kasteel, maakt overuren. Ik verlaat mijn groep wanneer er op het altaar selfies gemaakt worden. Hier botst iets met mijn katholieke opvoeding en mijn ervaring als misdienaar. In de Mariakapel vraag ik moeder en kind uit 1400 om enig begrip voor dit gedrag, voor deze kinderen van anno nu. Ik zie het kind flauwtjes glimlachen: wat zou het zich graag even onder deze mensenkinderen begeven...

Niet alleen het interieur, maar ook de buitenkant van dit bouwkerk nodigt uit om vastgelegd te worden. Wat prachtig staat hij daar, torenhoog boven de ook niet misselijke, bloeiende kastanjebomen. Zij omlijsten mijn onderwerp in een compositie, zoals ik die van mijn vader geleerd heb.

Ik vervolg mijn zwerftocht door Worms en ga op zoek naar de synagoge, die ik vind in de Judengasse. De stad kende een van de oudste Joodse gemeenschappen en het huidige complex, tussen 1958 en 1960 getrouw gereconstrueerd, nadat het in de Kristallnacht van 1938 tot de grond werd afgebrand, bevat een mannen- en vrouwensynagoge, en rituele baden voor mannen en vrouwen. Het geheel staat op de nominatie om erkend te worden als UNESCO Wereld Erfgoed. Alle Joodse sites worden streng bewaakt en bij de ingang ontstaat enige verwarring over mijn hoofdbedekking. In de verwachting een keppeltje te moeten dragen, blijk mijn Tilley hat voldoende om mijn hoofd mee te bedekken. Onderuit mijn tas vis ik het laatste mondkapje, want ook dat is verplicht. Na mijn bezoek wijst een vriendelijke dame achter de receptiebalie mij de weg naar het Joodse kerkhof 'Heiliger Sand' dat dateert uit de 11e eeuw en is gelegen even buiten de stadswallen. De oudste zerk stamt uit 1076 en is door de tijd enigszins scheefgezakt. Hier heerst rust, letterlijk eeuwige rust. Het geluid van de vogels is geen verstoring, maar geeft slechts een accent aan deze rust.

In de middag verlaat ik Worms weer, keer mijn rug naar de Rijn en na een vlakke aanloop trek ik het Pfalzer Bergland in. Hoger en hoger klim ik in het duizendvoudig voorjaarsgroen tot ik in Imsbach aan de voet sta van de Donnersberg, met 687 meter de hoogste top van de Pfalz. Bewegende zonneplekken trekken langs de beboste hellingen, doven langzaam uit en verschijnen elders weer. De terugweg naar de Weinstraße gaat door diepe valleien, waardoor weg, spoor en beek zich een richting zoeken. Ik laat mij leiden door een niet al te snelle vrachtwagen, veilig rijdend op zijn achterlichten. Kale, overhangende rotsen wisselen af met donkere bossen en dan weer oplichtend groen en wit van het fluitenkruid. Een prachtig landschap dat zeker niet onderdoet voor de Eifel of de Ardennen.

Onprettig gestoord door een oplichtend dashboardlampje breek ik voor vandaag mijn zwerftocht af. In het namiddaglicht dansen de muggen. De merel fluit zijn longen uit zijn lijf. Dat gaat al eeuwen zo. De dom weet het, en de zerken op de Joodse begraafplaats. ook de Donnersberg is op de hoogte. Laten we op dit alles zuinig zijn!


  • 06 Mei 2022 - 23:28

    Els :

    Wat klinkt het heerlijk, en wat beschrijf je het mooi, Cees. Krijg ook Wanderlust.

  • 07 Mei 2022 - 08:02

    Greet Sondaar:

    In een woord geweldig .Vooral je gang door de kerk.
    en het kindje Jezus.Je natuur beschrijvingen zijn om van te smullen.
    Veel plezier weer vandaag.

  • 07 Mei 2022 - 09:05

    Paul Lans:

    Cees, het is weer als vanouds. Het is of ik hier zittend voor de camper in m’n campingstoel los kom uit de omgeving hier. Heel even waren we weer samen op pad. Fijn dat het weer kan, maar wél met mondkapje.

  • 07 Mei 2022 - 10:10

    Petra:

    Wat een mooi en bijzonder verhaal vooral in de kerk. Ik snap jou gevoel wel. Je verteld weer erg mooi en ik reis zo weer met je mee. Blijf genieten van al het moois wat je op je pad tegen komt en ik geniet lekker mee.
    Liefs Petra

  • 08 Mei 2022 - 11:11

    Len Delgijer:

    Mooi verslag . Heerlijk om even met je mee te mogen gaan.

  • 08 Mei 2022 - 11:20

    Peter Geitenbeekj:



  • 08 Mei 2022 - 11:27

    Peter Geitenbeek:

    Cees, Worms - en dan vooral de Domkerk, is en blijft een aantrekkelijke sTAD. Nog veel plezier op je reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 70
Totaal aantal bezoekers 162393

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: