Bissersheim, donderdag 5 mei 2022 - Reisverslag uit Bissersheim, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Bissersheim, donderdag 5 mei 2022 - Reisverslag uit Bissersheim, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Bissersheim, donderdag 5 mei 2022

Blijf op de hoogte en volg Cees

05 Mei 2022 | Duitsland, Bissersheim

Ik ben neergestreken in Bissersheim, een grauw wijndorpje even terzijde van de Deutsche Weinstraße. Gelegen in Duitslands voornaamste wijngebied Rheinland-Pfalz is het slechts een kronkelige dorpsstraat met in alle zijstraten uitzicht op de wijnvelden rondom. Het eerste groen aan de struiken toont fris en steekt weldadig af tegen het blauwe luchtperspectief van de heuvels op de horizon. De lucht is dichtgetrokken en maakt deze uithoek een beetje somber, mede door de wat rommelige indruk van de omgeving. Hier snellen de toeristen voorbij, zij hebben geen oog voor de productie die hier gedraaid wordt. Alles gaat hier om wijn, vanaf het eerste frisse groen aan de ranken tot aan de pluk van de rijpe druiven in de herfst, van het onderhoud van de velden tot aan de altijd weer riskante wijnproductie zelf. Schuren met voertuigen en allerhande apparaten, loodsen met tonnen en ketels, kratten vol flessen, hier leeft men het eerlijke leven van brood en wijn. Geen oog en geen tijd voor de misschien wat vele windmolens in de omgeving of bovengrondse hoogspanningsmasten. En voor een beetje modder op de wegen. Ik voel mij hier gelijk thuis, de komende paar dagen zit ik er middenin, in Gästehaus Eschment op het gelijknamige wijndomein.

Met gemengde gevoelens ben ik vanochtend vertrokken. Ondanks deze Bevrijdingsdag ontbreekt mij nog dat gevoel van totale vrijheid, mede ingegeven door de toestand in de wereld die veel omvattender en dichtbij is dan ik zou wensen. Genieten in vrijheid en ik mijmer 2000 kilometer naar het zuiden wanneer ik de felgele stroken koolzaad zie afsteken tegen het helblauw van de morgenlucht. Als immense vlaggen van vrijheid gedrapeerd over het landschap.

In Deidesheim overspoelen mij nostalgische gevoelens tijdens mijn bezoek aan het Deutsches Film-

und Fototechnik Museum. Werkelijk alles dat in mijn leven aan fotospullen door mijn handen is gegaan of gewenst was uit bladen of catalogi ligt hier uitgestald. Voor 4 euro maak ik een trip down memory lane, zie werkelijk al mijn fototoestellen terug. En die van mijn vader, en van diens vader. Het museum is één grote vitrinekast waaraan ik mij vergaap en al gauw verlies ik mij in herinneringen aan de tijd dat fotograferen nog magisch was en niet alleen maar registreren via een mobieltje van een wereld die zo snel mogelijk weer ‘gedelete’ dient te worden.   Hier liggen de toestellen waarmee je je in hun zoeker kon afzonderen tot het ideale beeld op je netvlies stond en voor de eeuwigheid werd vastgelegd.

Ik sluit langzaam deze eerste reisdag af, loop nog even het erf op. Hoopvol oplichtende strepen aan de avondhemel. Morgen mooi weer. Ook de merel op de schoorsteen van de schuur kondigt het aan, zijn buurman verderop kan het alleen maar beamen. Hun melodie echoot tussen de oude huizen, even nog dan valt de avond en wordt het stil. Ik mis het nu al, hun lied van vrijheid… 


  • 05 Mei 2022 - 22:36

    Paul Lans:

    Cees, wat fijn dat het toch weer kan én dat we weer heerlijk mee mogen reizen. Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.

    Groetjes,
    Paul

  • 05 Mei 2022 - 22:36

    Petra :

    Heerlijk weer op pad. Wat een verhaal en hoe gaaf om al die oude foto toestellen te zien.
    Geniet v je reis
    Liefs Petra

  • 06 Mei 2022 - 00:18

    Marjolijn:

    Geniet van je reisje. Maar dat gaat vast wel lukken. ❤️

  • 06 Mei 2022 - 09:36

    Viktor Terpstra:

    Mooi geschreven Cees! Geniet van je reis! Gr. Viktor

  • 06 Mei 2022 - 12:10

    Greet:

    Wat fantastisch om weer met je mee te kunnen reizen.
    Wat een mooie beschrijving van sfeer en koolzaad velden.
    Leuk dat je zoveel herkenning hebt gehad in het foto museum.
    Geniet maar verder.Zijn benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes van ons G&P

  • 06 Mei 2022 - 21:09

    Pien:

    Vrijheid vind jij altijd in je verbeelding, toch!?

  • 08 Mei 2022 - 11:32

    Peter Geitenbeek:

    Cees, de omgeving mag dan niet 100% zijn, maar de wijn blijft voortreffelijk. Nog veel plezier op jouw reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 57
Totaal aantal bezoekers 162393

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: