EEN BLIK OP AMIENS - Reisverslag uit Amiens, Frankrijk van Cees Sleven - WaarBenJij.nu EEN BLIK OP AMIENS - Reisverslag uit Amiens, Frankrijk van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

EEN BLIK OP AMIENS

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

27 Maart 2013 | Frankrijk, Amiens

EEN BLIK OP AMIENS

Vannacht ben ik beroerd geweest. In de schemer van mijn kamer niet gezien dat de gekochte paté bedorven was. Althans het bovenste laagje in het potje. En dat werd ruim uitgesmeerd op de eerste geroosterde boterham. Tot 3 uur in de morgen trof het inwendige zijn voorbereidingen, daarna was er geen houden meer aan. Met alle kracht en heel efficiënt werd het lichaam gereinigd en van de vreemde indringers ontdaan. Opgelucht heb ik daarna tot het eerste ochtendlicht geslapen en mij tegen mij wil in laten wekken door de druk tjilpende mussen voor mijn raam. Ik liet mij het ontbijt extra smaken na de gebeurtenissen van afgelopen nacht en ik stond weldra voor de keuze hoe de nieuwe dag in te vullen. Opnieuw een rit langs de Somme of een stadswandeling door Amiens, waar ik door mijn lange bezoek aan de kathedraal nog niet aan toegekomen was. Na de indrukwekkende maar heftige dag van gisteren koos ik voor de laatste.

Achter de kathedraal vind ik het standbeeld van Pierre l’Ermite. Op het concilie van 1095 sprak hij de historische woorden “Dieu le veut” (“om Gods wil”) en verdedigde daarmee vurig de roep om een kruistocht naar het Heilige Land. Hij leidde de eerste kruistocht met succes, waarna hij zich terugtrok in een klooster. Op zijn beurt moest het standbeeld van Pierre l’Ermite in de Tweede wereld verstopt worden om niet in de smeltovens van de Duitsers terecht te komen. Om Gods wil…
De Perret-toren, gebouwd door architect Perret tussen 1949 en 1952, beheerst samen met de kathedraal de skyline van Amiens. Dit appartementengebouw van gewapend beton telt 30 verdiepingen en is 104 meter hoog. Een risicovolle onderneming gezien de waterrijke ondergrond. De enige beperking die Perret kreeg opgelegd was dat hij niet hoger mocht bouwen dan het hoogste punt van de kathedraal. Om Gods wil…
In een stil, afgelegen parkje ontmoet ik mijn geweten. Daar staat ze, groen bemost en grijsgescheten, met het lieve gezicht gericht naar de dagelijkse stroom leven op de ringbaan. Doe ik niet hetzelfde na 64 jaren van leren, van wikken en wegen, van kwetsen en weer goedmaken? Ik mijmer me creatief in het zonnetje…
Amiens is ook de stad van Jules Verne. Of liever gezegd van zijn vrouw die van Amiens was. Omdat hij dichter bij zijn schoonfamilie wilde zijn, woonde hij van 1882 tot 1900 in het fraaie huis aan de boulevard die nu trots zijn naam draagt. Daar schreef hij zijn beroemde boek “De reis om de wereld in 80 dagen”. Hij nam actief deel aan het leven in Amiens en opende in 1889 officieel het circus dat ook al zijn naam draagt. Het is nu nog een van de weinige vaste circusgebouwen in Frankrijk.
In een volgend parkje word ik aangesproken door een vriendelijke dame met rood haar. De duidelijk aanwezige grijze uitgroei verhult nauwelijks haar werkelijke leeftijd. Aanleiding is mijn gedrentel rondom een standbeeld van een onduidelijke uitvinder van een nog mysterieuzere uitvinding. Door mijn toedoen ontstaat er een verwarrende conversatie in de landstaal van mevrouw. Zij blijft rustig en heel geduldig, met haar gebaren is zij op haar best. Het gaat hier om de uitvinding van de scheepsschroef wordt mij al snel duidelijk. En als je dan ook nog uit Amiens komt dan verdien je al gauw een standbeeld… Vooroordeel nummer 1: De Fransen zijn arrogant. Na drie dagen moet ik de eerste nog tegenkomen. Men is vriendelijk en behulpzaam, maar men stopt wel akelig laat voor een zebrapad. Vooroordeel 2: Ze zijn niet schoon. Wel op zichzelf, maar zeker niet op hun omgeving. Wat ik aan zwerfvuil heb zien liggen is onvoorstelbaar. Heeft niets meer te maken met de Franse slag, is ronduit zwaar milieubelastend en doet afbreuk aan het overigens zeer fraaie stadsbeeld van Amiens.
Om lunchtijd loop ik de wijk Saint-Leu binnen, een industriezone opgebouwd vanaf de 11e eeuw. Kanaaltjes werden afgeleid van de Somme en naar deze wijk gebracht. Hierop werden dan molens gebouwd en voor veel geld verhuurd aan de ambachtslieden. Voor de verwerking van graan en olie, voor smederijen en ook stond deze wijk bekend om zijn textiel. Door de industriële revolutie kwijnde de handel hier langzaam weg en verloederde de wijk. Hoewel er een herwaardering heeft plaatsgevonden en menig student er inmiddels onderdak heeft gevonden, kunnen de veelkleurige huisjes en de bonte muurschilderingen het verval niet helemaal aan het oog onttrekken.
De universiteit die tegen deze wijk aanleunt, stroomt leeg richting Subway en KFC. De hoop van de natie, behendig eenarmig, omdat de andere hand steevast het mobieltje vasthoudt. Dicht in de kraag, want ook vandaag wil het nog niet echt lente worden. Ook ik zoek een gelegenheid om te lunchen. Het wordt: “Le Porc Saint Leu” aan de Quai Belu, met uitzicht op de kathedraal. De verwarmingselementen op het terras en het glas Bordeaux brengen mij snel op temperatuur. Het is aangenaam warm in deze plastic tent, waarvan de deur behendig wordt open- en dichtgeritst wanneer de klandizie in of uit wil. Stukje zelf gecreëerde lente, de boze wereld buitengesloten. Mijn drukke programma van deze dagen doet zich gelden: een onweerstaanbaar verlangen een uurtje te gaan liggen. Ik peil mijn geweten, en… geef toe. Op nummer 34 aan de Rue Debrie in Camon schuiven om 4 uur de gordijnen dicht…

  • 28 Maart 2013 - 08:14

    Wim Hemker:

    Beste Cees.
    Ik sta versteld van jou schijvers talent.
    Volgend jaar het boekenweek ,boek schrijven .
    Uitgevers genoeg ,het is om te smullen zo mooi.
    Gaat het weer een beetje na je pate verhaal gatsie.
    Hg Wim Hemker.

  • 28 Maart 2013 - 12:03

    Paul Lans:

    Cees,

    NOg niet eerder heb ik op deze, bijzonder fraaie, manier een aanval van diarree beschreven gezien. Op deze manier lijkt het ineens veel minder erg.

    Gelukkig heeft het geen invloed gehad op het verdere verloop van de dag, want je trakteert ons weer op een fraai inkijkje op je belevenissen.

    Ik ben benieuwd wat 'we' morgen weer mogen beleven hier.

  • 28 Maart 2013 - 13:10

    Liny Van Wijk:

    Na een paar dagen in Duiven geweest te zijn heb ik nu een paar verslagen achter elkaar gelezen. Prachtig hoe je hebt beschreven wat er allemaal te zien is. Alsof je meewandelde en het zelf beleefde.

    Ik weet niet wanneer je weer thuis zult zijn, maar ik wens je nog goede dagen en daarna een goede thuisreis. Hartelijke groeten aan Mieke.

    Liny

  • 28 Maart 2013 - 19:11

    Petra Lans:

    Helemaal met Wim eens, wat kun je toch mooi schrijven, het is werkelijk of je er bij bent.
    Had ik inderdaad jou maar als geschiedenis leraar gehad,had ik het een stuk leuker gevonden!! Geniet er nog lekker van.
    Liefs !

  • 29 Maart 2013 - 10:47

    Greet En Piet:

    In een woord, SUPER .
    Wat laat je ons genieten

    Liev groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Amiens

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

"Vervloekt kerkhof! De doden konden er zelfs hun laatste slaap niet in vrede doorbrengen. Enorme granaten hadden er de beenderen verpulverd en verspreid alsof de doden nog een vreselijke straf aan het uitboeten waren. Wij zouden het kerkhof zeker opnieuw bevolken met vers vlees. Het zou ongetwijfeld binnen korte tijd vol liggen, maar er was nu nog plaats voor zes levenden, dat waren wij..."

- Louis Barthas, 21 november 1916 aan het front van de Somme.

Binnenkort bezoek ik deze voormalige frontlijn uit de Eerste Wereldoorlog, vergezeld door Barthas' dagboeken waarin deze eenvoudige tonnenmaker getuigt van het werkelijke leven aan het front, dat door de meer geletterde officieren nooit beschreven had kunnen worden. Zij waren immers zelden aanwezig bij de gruwelijke gevechten om enkele meters modderige grond.

Ook bezoek ik in Amiens de grootste kathedraal van Frankrijk en laat ik mij bekoren door de schoonheid van de vallei van de Haute-Somme. Het mooiste stukje van deze rivier, snakkend naar het voorjaar...

In het Pays d'Artois verken ik de Frans-Vlaamse stad Arras (Atrecht) en vergaap mij aan de ruim 200 meesterwerken in het onlangs geopende Louvre Lens.

Ook in dit Land van Arras is zwaar gevochten in de Eerste Werelsoorlog. Ik ga op zoek naar herinneringen, maar ook naar de mooiste uitzichtspunten in het noordelijk deel van deze streek.

Ik nu weer vraag ik jullie mij te vergezellen op deze ontdekkingstocht door het noorden van Frankrijk, langs de bebloede aarde waar straks het koren zich weer zal uitstrekken tot aan de horizon, gekroond met misschien wel het mooiste godshuis van Frankrijk... Ik meld mij!

Recente Reisverslagen:

24 Mei 2013

Voor de liefhebbers...

30 Maart 2013

EPILOOG

29 Maart 2013

"NOT FORGOTTEN"

27 Maart 2013

EEN BLIK OP AMIENS

27 Maart 2013

NIET GEHEEL TOEVALLIGE ONTMOETINGEN
Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1622
Totaal aantal bezoekers 162330

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: