Stil verlangen - Reisverslag uit Bad Münster am Stein-Ebernburg, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Stil verlangen - Reisverslag uit Bad Münster am Stein-Ebernburg, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Stil verlangen

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

05 April 2019 | Duitsland, Bad Münster am Stein-Ebernburg

Vandaag, de 5e april 1844, zal ik een heel bijzondere ontmoeting hebben, namelijk met William Turner, de beroemde Engelse romantische schilder van landschappen die hier op de Ebernburg logeert en op doorreis is naar Italië. Ik ben een groot bewonderaar van zijn schilderijen en ik laat de kans om de schepper ervan in levende lijfe te ontmoeten dan ook absoluut niet voorbijgaan! Met de spanning voor het onverwachte klim ik door de nauwe, kronkelige straatjes omhoog naar de burcht die, ondanks zijn roerige geschiedenis, nog altijd als een betoverend slot uitkijkt over het omringende landschap. De prachtige uitzichten van boven zullen William zeker niet zijn ontgaan! Mijn wandeltempo daalt verder en verder met elke trede van de eindeloze trap naar boven. Nog een paar treden en jawel daar ontwaar ik de gedrongen gestalte van mijn gast die mij vriendelijk en zonder aarzeling tegemoet treedt. Ter begroeting neemt hij zijn hoge zijden hoed af en inderdaad, hij is kleiner dan ik mij voorgesteld had. Borstelige wenkbrouwen, geprononceerde bakkebaarden en dun wit haar voor deze eveneens 70-jarige. Onze begroeting is allerhartelijkst en al snel roemen wij het uitzicht op het dorp beneden ons en naar de Rotenfels aan de overzijde van de Nahe. William nodigt mij uit om af te dalen naar de brug beneden vanwaar hij bezig is met een 'en plain air' van deze steile rotsformatie in het ochtendrood. Wij glibberen zigzaggend de berg af en aangekomen bij de brug is er weinig overtuiging nodig dat hij het juiste plekje gekozen heeft: de zich in het water spiegelende bogen van de brug met daarboven de machtig roodgloeiende Rotenfels. Op deze plek komen zijn favoriete elementen lucht, vuur en aarde op een perfecte manier samen. Ik stel hem voor om, voordat hij zijn werkzaamheden zal hervatten, een verkwikkende ochtendwandeling te maken in het park langs de rivier. William zegt mij niet te kunnen vergezellen omdat de geschiedenis hem dat niet toestaat. En dan, als de eerste zonnestralen door het wolkendek priemen, lost mijn idool op in de tijd en krijg ik een duwtje voorwaarts waarbij alles in mijn omgeving verandert van kleur en intensiteit. Ik ben er altijd al van overtuigd geweest een eerder leven te hebben geleid, daarom voelt dit plotseling zo vertrouwd en daalt een gevoel van gelukzaligheid op mij neer. Het is voorjaar 1904 en de natuur explodeert. Het park is vol vogelenzang en het opgewonden gekwaak van een laagvliegend eendenpaar weerkaatst tegen de kale Rheingrafenstein. Het is druk in het Kurpark, waar jonge vrouwen in hun karakteristieke wespentaille flaneren op de Brunnenpromenade. Zij dragen fleurige jurken met pofmouwen en schoudervullingen, hun gezichten half verborgen onder grote hoeden. De mannen dragen ook hoeden, meest van stro. Zij zitten gevangen in vest en gesteven boorden. Alles draait hier om het gezonde leven sinds de heilzame werking van het zilte bronwater uit de bodem wordt aangewend tegen kwalen als rug- en ademhalingsklachten, hoge bloeddruk en algemene malaise. In het water wordt gebaad, verneveld wordt het ingeademd en als kuur wordt het gedronken. Ik vlei mij neer op een van de vele ligstoelen bij de Saline, een hoge stellage opgevuld met sleedoorntwijgen, waarlangs het omhooggepompte water sijpelt. Het zout zet zich af op de twijgen en in de directe omgeving van de Saline wordt een frisse en gezonde zeelucht verspreid. Ik adem diep in en ga vol voor een betere doorbloeding van de longen en het zelfreinigende proces van het hele lichaam. Omdat ik vanochtend nogal stevig ontbeten heb solliciteer ik ook nog naar een drinkkuur in de Brunnenhalle, want zo'n kuur zou stimulerend werken op de maag-darm streek. Het is overvol in de grote hal, ik kies een tafeltje achteraf. Eerder beneveld dan opgefrist in het hoofd trommel ik met mijn vingers op het tafelblad om mijzelf bij de les te houden. Op de piano naast mij staat bladmuziek van Schumann, 'Album für die Jugend' en porceleinen beeldjes op de klankkast. Het geroezemoes zal Schumann overstemmen...
Het water is zilt en warm, zeker 30 graden. Een tegenvaller, had op koel en verfrissend gerekend. Maar ik had het kunnen weten: zachte heelmeesters maken stinkende wonden... Met een vieze smaak in de mond schrik ik wakker in het anno nu. Ik was even op bed gaan liggen na een toch wel vermoeiende dag. De lucht is weer dichtgetrokken en opnieuw staat het op regenen. Ik kijk naar buiten: de burcht staat er nog, onbewogen. De Nahe stroomt nog steeds, rusteloos. De Rotenfels is niet langer rood zoals in het schilderij van Turner. Een donkergrijze rots waar natte nevels tegenaan hangen.
Nog 2 dagen te gaan...

  • 05 April 2019 - 18:56

    Ria :

    Keep on dreaming Cees, heerlijk om te lezen......

  • 05 April 2019 - 19:12

    Marion:

    wat een geweldig verhaal Cees , heel kleurrijk en een droom waar je in wilt blijven hangen. top

  • 05 April 2019 - 19:28

    Paul Lans:

    Tja, hier past slecht zwijgen. Hier kan niets en niemand tegenop. GEWELDIG Cees!
    Bedankt voor deze tijdreis, zelfs zonder m'n ogen te sluiten ...

    Groetjes,

    Paul

  • 06 April 2019 - 05:39

    Petra Lans:

    Goedemorgen Cees , jij mag vaker even een dutje doen!
    Wat pakkend en mooi beschreven! Ik zat helemaal in je verhaal!
    Ik ben benieuwd wat ons vandaag voor moois te wachten staat!
    Heerlijk weer samen op pad xxx

  • 06 April 2019 - 17:27

    Greet:

    Zo zou ik ook wel eens willen dromen.Wat een prachtig verhaal.
    Zie uit naar morgen.Liefs je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Bad Münster am Stein-Ebernburg

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 162338

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: