Alleen de stilte leidt tot zaligheid - Reisverslag uit Bad Münster am Stein-Ebernburg, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Alleen de stilte leidt tot zaligheid - Reisverslag uit Bad Münster am Stein-Ebernburg, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Alleen de stilte leidt tot zaligheid

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

03 April 2019 | Duitsland, Bad Münster am Stein-Ebernburg

Alleen de stilte leidt tot zaligheid

Of deze wijsheid ook deel uit maakt van de 'Regel van Benedictus' weet ik niet, maar in de Benedictijner abdij van Maria Laach, in het oosten van de Eifel, ervaar ik de stilte die er heerst als een pure weldaad. Het voorjaar is er nog pril, de omliggende heuvels kleuren voorzichtig groen, maar in de plantenkwekerij van de monniken schreeuwen gele forsythia en roze tulpenbomen om aandacht van de weinige bezoekers. Prima tijd eigenlijk om eropuit te trekken, het is overal nog heerlijk stil en de natuur is nog vol beloften. Het kloosterforum is nieuw, een tentoonstellingsruimte waar ik een aantal moderne kruisweg staties van Moni Stein bewonder, aandoenlijke plastieken die voor mij het begin van de Paastijd inluiden. In de filmzaal krijg ik een inkijkje in het kloosterleven van de Benedictijner monniken hier aan de Laacher See. En hoewel het hele complex en entourage is ingesteld op de ontvangst van vele tienduizenden bezoekers per jaar, betreed ik op deze druilige middag in april helemaal in mijn eentje de romaanse basiliek met z'n zes torens. Wanneer ik het voorportaal, het Paradisum, binnenga noteert het gebeeldhouwde duiveltje boven de ingang al mijn zonden op een lijst. Ik vind dat hij er wel heel lang voor nodig heeft. En hoewel ik hier op alle werkdagen zou kunnen biechten besluit ik, uit vrees dat mijn lijst in het schemer van de biechtstoel tevoorschijn zal worden gehaald, dit niet te doen. Het interieur van de basiliek is mooi van soberheid, donker ook, en als ik even later weer buiten sta knipper ik met de ogen tegen een waterig zonnetje. Het bos is tot leven gekomen, waar de vogels elkaar met hun gezang proberen te overstemmen. Wat een heerlijke plek is dit, aan de oever van het grootste kratermeer van Duitsland, 12.000 jaar geleden gevormd als gevolg van een geweldige vulkaanuitbarsting. Vier oude vulkaanbergen, met bossen bedekt, omringen het meer als stille getuigen van deze gebeurtenis.
Ik trek verder, om het meer heen, op zoek naar de Lydiaturm in het dal van de Brohlbach met zijn grillige hellingen en dichte begroeiing. Maar ook hier spruit het voorjaar uit het vulkanisch gesteente. Langzaam maar zeker klimt de weg uit het dal omhoog en waar het landschap opener wordt vind ik de uitkijktoren die een prachtig uitzicht biedt op de omgeving, eens gevormd door gloeiende lavastromen uit tientallen vulkanen. Nu heerst er de stilte en bepalen tinten grijs de contouren. Het miezert en ik huiver. Niet eens zo'n slecht gevoel.
Later op de middag ben ik in Niedermendig op zoek naar de St. Cyriakuskerk die ik gelijk zou moeten vinden want ik ben er eerder geweest. Het plaatsje en omgeving ziet er gehavend uit. Grauwe terreinen te midden van een door basaltwinning gehavende natuur. En overal grijze brokken steen. Als bergen achteloos neergelegd of als gapende gaten achtergelaten in het landschap. Ik doorkruis het stadje meerdere malen, moet zelfs de hulp van een voorbijganger inroepen, maar uiteindelijk sta ik oog in oog met de wonderschone, middeleeuwse wandschilderingen in deze romaanse kerk uit de 12e eeuw. Geen tijdslot, vastgelegd via internet, geen ellenlange wachttijden, nee, helemaal alleen sta ik daar, terwijl de testamenten aan mij voorbij trekken, weergegeven in de mooiste, kleurigste details. Ik zie de lijdenswerktuigen van Jezus, maar ook een ridder ter herinnering aan de kruistochten. Een 6 meter hoge Christoffel, beschermheilige van de reizigers, ik voel mij aangesproken. Het Jongste Gericht toont de zaligen die met gevouwen handen een heuvel oplopen naar de hand van God. De veroordeelden daarentegen worden naar de hel gedreven waar de duivel hen opwacht. Misschien was het toch beter geweest even te biechten vanmiddag... Ook de heilige Nicolaas is aanwezig met een sterk staaltje: hij wekt een vermoorde en vervolgens in een zoutvat gepekelde leerling weer tot leven...
Met een hoofd vol indrukken verlaat ik Niedermendig en voeg ik in een opstuivend regengordijn in op de Autobahn naar mijn eindbestemming van vandaag, Bad Münster am Stein-Ebernburg, schilderachtig gelegen aan het riviertje de Nahe. Een kuuroord, hoge rode rotsen en een burcht op een verheven positie boven het stadje. Voor ik de gordijnen sluit stap ik nog even op het terras. Prachtig uitgelicht staat hij daar, de 11e eeuwse Ebernburg. Ook die zal over mij waken wanneer ik weg zal zinken in een diepe slaap. En nu maar hopen dat de zwarte kat niet op zijn staart getrapt zal worden...





  • 03 April 2019 - 18:47

    Ria Lagerman :

    Wat heerlijk dat je weer op reis bent. Logeer je ook in de abdij ? Benijdenswaardig, heb ik vaak gedaan. Ik volg je weer met veel plezier. Goede reis...

  • 03 April 2019 - 19:42

    Marije:

    Geniet Cees! Christoffel waakt dus ook over jou.

    Ik kijk weer uit naar je verhalen.

  • 03 April 2019 - 20:37

    Theo Elizen:

    Weer een prachtig verhaal Cees, ik kijk uit naar het vervolg.
    Geniet van je reis, de mooie omgeving en de "geboorte" van het Duitse voorjaar.

  • 04 April 2019 - 02:26

    Paul Lans:

    Cees,
    Heerlijk dat we weer met je op reis mogen. Ik wrijf net de slaap uit mijn ogen om mij vervolgens in Duitsland te wanen. Ik weet toch zeker dat ik net de afslag Epe hebt genomen....

    Ik ben benieuwd waar je ons deze keer heen troont. Ik zit er al helemaal klaar voor.

    Groetjes,

    Paul

  • 04 April 2019 - 06:33

    Karin:

    Veel reis- en schrijfplezier Cees!

    Groet Karin

  • 04 April 2019 - 07:39

    Petra Lans:

    Goedemorgen Cees,
    Wat een mooi verhaal, en wat heerlijk om weer met jou op pad te gaan.
    Geniet van je reis en wij genieten mee.
    Liefs Petra

  • 04 April 2019 - 12:02

    Greet:

    Hoi,zie nu pas dat je weer je reis jack hebt aan getrokken.
    Fijn kunnen we weer meegenieten van je avonturen.
    Het eerste is al weer zeer sfeervol en gekleurd zoals aleen jij dat maar kan.Ik zie uit naar het volgende.
    Veel plezieruimte. Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Bad Münster am Stein-Ebernburg

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 162318

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: