Stappen terug in de tijd - Reisverslag uit Celle, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Stappen terug in de tijd - Reisverslag uit Celle, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Stappen terug in de tijd

Blijf op de hoogte en volg Cees

22 Mei 2024 | Duitsland, Celle

Celle, woensdag 22 mei 2024.

Een waterig zonnetje geeft hoop op een drogere dag dan gisteren. De ochtend druipt nog na van de nachtelijke regen, maar het voelt fris en de natuur is vol beloften. Ik rij naar het plaatsje Celle aan de rand van de Lünenburger Heide. Door eindeloze bossen waarin de weg als een meetlat is neergelegd.

Het is inmiddels weer gaan regenen en ik kies een veilige positie achter een vrachtauto geladen met boomstammen. Ik heb de tijd. Met ware doodsverachting wordt er ingehaald, achterlichten verdwijnen in opspattende regenslierten. Kilometers naaldbomen, slechts af en toe onderbroken door wat open plekken met bebouwing. Veilig bereik in Celle waar ik mijn auto parkeer in de parking aan de Nordwall. Ik vraag hoe ik in de Altstadt kom en krijg te tip om dwars door de C&A aan de overkant te steken. Met enige gêne maak ik die oversteek, terwijl Beyoncé mij toeschreeuwt vanuit de plafondluidsprekers. Aan de andere kant stap ik de Middeleeuwen binnen met een prachtige overkill aan vakwerkhuizen. Overal om mij heen zie ik de karakteristieke erkers en godsvruchtige spreuken op de balken. Het is markt, maar door de regen komen de klanten zichtbaar later. Paraplu’s schuiven als bewegende paddenstoelen over de natte keien. Een oud vrouwtje heeft wat plantjes op haar rollator om wat kleur te brengen in haar ongetwijfeld grijze bestaan. Vanonder mijn Tilley Hat beschouw ik deze bijzondere mix van oud en nieuw en zoek ik mijn weg tussen de kramen door naar het Museums Café voor mijn traditionele Milchcafé mit Käsetorte. De serveerster is uiterst vriendelijk en vraagt bezorgd of ik niet op de tocht zit en of alles naar wens is. Was ik een middeleeuwse jongeling dan zou ik haar ongetwijfeld schaken, met haar lach en wapperende blonde haren…

De middag breng ik door in Kloster Wienhausen waar ik mij om half twee meld voor een rondleiding.

Voor de reformatie was het een vrouwenklooster voor de nonnen van de cisterciënzerorde en zij lieten een ware schat aan middeleeuwse kunst en cultuur na. Een bezoek aan dit klooster staat hoog op mijn wensenlijstje. Ons gezelschap van belangstellenden is klein maar geïnteresseerd: een moedige, oudere dame in een rolstoel die met wat hulp van haar dochter voornemens is alle hindernissen aan treden en andere oneffenheden te slechten, een man –negen maanden zwanger- met een fototoestel op zijn buik en een stel van middelbare leeftijd met gelijke regenjacks en dito wandelschoenen. Onder leiding van een te zacht pratende, en daardoor moeilijk te volgen kloosterlinge stappen we de Middeleeuwen binnen. Afgezien van een kleine zaklantaarn wijst zij ons, niet afgeleid door moderniteiten, de weg naar wand- en gewelfschilderingen, eeuwenoude glas-in-lood vensters en de cellen van de nonnen, nauwelijks 8 m2 groot. De diverse kapellen zijn overweldigend in hun overdaad aan versieringen. Toch ademt alles rust en sereniteit. De Bijbel uitgelegd als een stripboek in glas, hout en verf. De beroemde 14e- en 15e-eeuwse wandtapijten die alleen met Pinksteren getoond worden bekijk ik als hoge uitzondering. De hele hemelschare trekt in abdijsteken aan mij voorbij. Mijn audiotour probeert daarin ordening aan te brengen, maar na 2,5 uur haak ik af en stap ik terug in de realiteit van de 21e eeuw. Met een kloostergids onder mijn armen, dat wel, om de herinnering aan mijn bezoek aan Kloster Wienhausen nog even vast te kunnen houden. De man met de buikcamera maakte geen foto’s en kocht geen gids. Ik vraag me af wie rijker is?


  • 22 Mei 2024 - 21:43

    Greet :

    In een woord GEWELDIG.

    Sfeervol,humoristisch en zeer onderhoudend.Fijn om weer met je mee te mogen reizen.

    Goede nachtrust en groetjes van ons beide.


  • 22 Mei 2024 - 22:20

    Petra Lans:

    Lieve Cees

    Geweldig om weer met je te mogen mee reizen.

    wat een schitterend verhaal . En wat een mooie belevenis omschrijf je.

    Achter een vrachtwagen aan tuffend. Heerlijk een koffie met taart te eten. Mooi klooster bezocht. Ik kijk uit naar jou volgende belevenis.

    Voor straks welterusten en op naar een mooie nieuwe dag.


  • 23 Mei 2024 - 05:55

    Paul Lans:

    Als in een film trekt je dag aan mij voorbij, de bloemrijk taalgebruik, en de kunst van het weglaten zorgen ervoor dat bijna de regendruppels op mijn huid kan voelen om daarna de rust te ervaren tijdens ons bezoek aan het klooster. Wel jammer dat ik de gids ook niet heb kunnen horen. Nu maar hopen dat deze trip, wat mij betreft, nog dagen gaat duren. Ik wil meer.


  • 23 Mei 2024 - 08:24

    Marjo :

    weer heerlijk genoten! hoop voor jou dat het weer beter wordt! ga zo door

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Celle

Op de grote stille heide

Bad Bevensen op de Lünenburger Heide

Dinsdag, 21 mei 2024

“Ga nooit met vreemde mannen mee” en “Neem geen snoep aan van een onbekende” Wie heeft dit als kind niet tot in den treuren moeten aanhoren! Uiteraard was deze didactische en morele waarschuwing goed bedoeld van mijn ouders, want zij werden gewezen op de consequenties als er niet goed op de kinderen werd gepast: een vermaning die er niet om loog. Dan werd er gerefereerd aan de sage van de rattenvanger van Hamelen waarin een grote groep kinderen uit de Duitse stad Hameln werd weggelokt door een demonische fluitspeler met duivelse trekjes en liet verdrinken in de rivier de Weser. Dat krijg je er nu van als je de kinderen even uit het oog verliest! Met het feit dat de goede man wraak nam op de burgemeester omdat die zijn financiële afspraken niet nakwam voor het verjagen van de ratten in het stadje, krijgt het verhaal weer een geheel andere lading. Ik maak een tussenstop in Hamelen, gelegen aan de Duitse sprookjesroute en ontdek dat de vertelling daar nog springlevend zijn. Talloze versies van het verhaal doen er de ronde, variërend van een Kinderkruistocht tot herinneringen aan een pestepidemie, van kolonisatie tot cybersecurity.

En ook de ratten zijn weer terug. Volop, in alle soorten en maten: van pluche en keramiek, van chocola of gebrandschilderd in de kerk, als een ware toeristische rattenplaag. Ik zoek de stilte van de Bungelosenstraße, een straat die altijd stil zal blijven. De trom (die Bunge) zal niet meer worden geroerd omdat de kinderen door deze straat werden ontvoerd. Ook vergaap ik mij aan de mooie renaissancehuizen, zo typerend voor dit Weserbergland. Bloei en rijkdom door de graanhandel, maar dus ook ratten, veel ratten…

Een kort bezoekje aan Hameln dit keer, want de eindbestemming vandaag ligt verder naar het oosten, op de Lünenburger Heide, het kuuroord Bad Bevensen. Hotel-Pension Fortuna, het Salzhotel. Ik was er eerder, in de herfst van 2019. De ontvangst was allerhartelijkst, de kamer voelt vertrouwd. Ik kijk uit op de tuin met honderd kleuren groen en vogelconcerten in de bomen. Ook hier in Bad Bevensen veel karakteristieke huizen van donkerbruin vakwerk ingelegd met rode bakstenen. Er valt de komende dagen veel te ontdekken hier rond de heide, zaken die in 2019 zijn blijven liggen. Hier in Fortuna ga ik nog een keer voor mijn meditatief moment in de zoutgrot, languit liggend in de zoute dampen, verkwikkend en heilzaam. De wanden zijn van echte zoutkristallen, ondanks dat die kitscherig zijn uitgelicht. Ik heb eraan gelikt…

En dan langzaam wordt het stiller en stiller. De lucht is dichtgetrokken, opkomend onweer heeft de vogels het zwijgen opgelegd. De bomen staan nog roerloos, alles is in afwachting van wat komen gaat.

Recente Reisverslagen:

23 Mei 2024

Het Blauwe Oog

22 Mei 2024

Stappen terug in de tijd

21 Mei 2024

Op de grote stille heide
Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 62
Totaal aantal bezoekers 165294

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 25 Mei 2024

Op de grote stille heide

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: