Het verhaal van Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Het verhaal van Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Het verhaal van Dresden

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

13 Maart 2014 | Duitsland, Dresden

Als ik mijn gordijnen open schuif baadt de Frauenkirche al weer tot haar trappen in het ochtendlicht. Mijn 3de dag in Dresden begint in het vertrouwde decor van omringende huizen in pasteltinten onder een strak blauwe hemel. De belofte van de vorige avond wordt volledig waargemaakt. Weer een prachtige lentedag kondigt zich aan en de keuze tussen de bakker en een geheel verzorgd ontbijt valt mij daarom niet zwaar. Weer stap ik Gasthaus Neumarkt binnen waar alles "echt Saksisch" is en waar men "geen grotere opdracht heeft dan de mens gelukkig te maken". Dat kan ik lezen boven het buffet vanaf mijn strategisch gekozen tafeltje. Waarom krijg ik toch steeds een schuldgevoel als ik bij het spek en de eieren sta en mijn portie vergelijk met die op de volgeladen borden van de zakenmannen? Ik word hier toch gelukkig van en dat is volgens de spreuk toch echt de bedoeling. Ik sus mijn geweten verder met het feit dat ik de hele dag ga lopen en mijn lunch er wel bij in zal schieten.
Dan komt de teleurstelling: de Gemälde Galerie Alte Meister is deze hele week gesloten. Dat betekent geen Sixtijnse Madonna van Rafaël voor mij, geen Jan van Eyck of "Heilige Nacht" van Correggio. Ik had mij verheugd op Rubens en Rembrandt en door deze teleurstelling vind ik de Zwinger waarin de Galerie zich bevindt opeens een stuk minder mooi. Op het binnenterrein kies ik een bankje voor strategisch overleg met mijzelf en besluit dit Barokke paleis toch te "doen". Ja, kritisch dat wel, want echt mooi vind ik het nog steeds niet. In de bouwkunst is dit duidelijk niet mijn tijdperk, maar gaandeweg de paviljoens kom ik toch onder de indruk van dit totale kunstwerk van architectuur en beeldhouwkunst. De vele lieftallige en ondeugende engeltjes doen mij al snel ontdooien en ze worden uiteindelijk dan ook uitgebreid op de foto gezet.
De middag is bestemd voor het Stadtmuseum Dresden, want ik wil meer te weten komen over die afschuwelijke februaridagen in 1945, over de verwoestingen van het bombardement van Dresden en hoe van de pracht en praal van deze barokstad slechts één grote ruïne over bleef. "Wer das Weinen verlernt hat, der lernt es beim Untergang Dresdens wieder." Zo beleefde de dichter Gerhart Hauptmann die 13de en 14de februari 1945. In het museum probeer ik te achterhalen hoe de geschiedenis met dit gevoel omgaat.
Het museum is een openbaring voor mij, een reis in de tijd vanaf de eerste handelaars aan de oevers van de Elbe tot het einde van de DDR en de eenwording van Duitsland. En altijd met Dresden in de hoofdrol. Ik ben de enige bezoeker en waan mij al snel in een tijdcapsule die mij afzet rond 1200, de tijd dat Dresden als stad vorm krijgt en de ene na andere kerk wordt ingewijd. Ik maak kennis met het alledaagse stadsleven in Dresden's Middeleeuwen toen de pest ook hier dood en verderf zaaide. Ik zie de bouw van de brug over de Elbe en de uitbreiding van de stad op de andere oever, de Neustadt. De tot bloei komende handel ligt met Duitse precisie in de vitrines, mooi vormgegeven en rijkelijk voorzien van moderne media. Veel dagboekfragmenten, muziek en klankbeelden illustreren de tentoongestelde objecten. Zo reis ik door de tijd en beleef in de glorietijd van de Barok en Renaissance, maar zie ik ook de honger naar geld en macht. De donkere wolken van de oorlog pakken zich samen boven de stad, de strijd tussen de keurvorsten, Napoleon...
De 20ste eeuw kondigt zich aan en ik beleef de Eerste Wereldoorlog nu eens van de andere zijde als ik luister naar de briefwisseling tussen Suse Krause en haar vriend Kurt Arnold die gelegerd is aan het front in Frankrijk. Hoewel ik de triptiek van Otto Dix, waarin hij zijn ervaringen uit de Eerste Wereldoorlog heeft verwerkt gisteren gemist heb, zie ik een afbeelding ervan staan op een lijst met entartete Kunst, de beruchte naziterm voor onwelgevallige kunstuitingen. Ik turf de lijst: Otto Dix - diverse werken - o.a. "de kreupelen", een stoet slachtoffers zonder armen, zonder benen - 1929...
Dan de wederopbouw, de grootse plannen voor de stad in het interbellum, eindigend in de crisis van de jaren '30. De opkomst van het Derde Rijk laat ook Dresden niet onberoerd: pogroms, Jodenvervolging en deportaties, niets blijft de bevolking van Dresden bespaard. Als de oorlog ten einde loopt moet het ergste nog komen. Op de avond van de 13de februari 1945 stijgen 771 Lancaster-bommenwerpers van de Royal Air Force op van hun basis en zetten koers naar Dresden waar zij in totaal 2659 ton aan bommen laten vallen - Tienduizenden explosieven en daarna nog eens 650.000 brandbommen, die een nog niet eerder vertoonde vuurstorm veroorzaken. Weinige uren later, op de morgen van de 14de, verschijnen 311 B-17 bommenwerpers van de Amerikaanse luchtmacht boven Dresden en werpen nog eens 710 ton aan bommen af. De verwoesting wordt op dezelfde dag compleet gemaakt door nogmaals 210 B-17's die nog een keer 461 ton aan bommen op de stervende stad laten regenen. En dat bij nauwelijks tegenstand in de lucht. Afweergeschut was al sinds januari verplaatst naar het oostfront. Na de aanval was 15 km2 van de binnenstad van Dresden met de grond gelijkgemaakt. Het beroemde Florence aan de Elbe bestond niet meer. Het juiste aantal dodelijke slachtoffers is tot op de dag van vandaag onbekend gebleven, omdat de stad overspoeld was met vluchtelingen uit het oosten. Geïdentificeerd werden 35.000 slachtoffers, schattingen lopen uiteen tot wel 250.000. Haastig gedolven massagraven waren ontoereikend om de doden te begraven; om epidemieën te voorkomen werden de lijken op de Altmarkt verbrand op stalen roosters, gemaakt van tramrails...
En het motief voor deze slachting? Hierover wordt nog steeds gespeculeerd: een vergelding voor het bombardement op Coventry? Het tonen van de slagkracht van de R.A.F.? Solidariteit met de oprukkende Sovjettroepen? Feit blijft dat geen fabriek, kazerne of vliegveld geraakt werd.
De gebeurtenissen van die februaridagen hebben een bescheiden, maar indrukwekkende plek gekregen in het museum: een lange, smalle gang leidt naar een projectiescherm aan het eind. Klein van afmeting, maar de beelden van de verwoestingen zijn overweldigend. Hebben een enorme impact op mij tot ver buiten het scherm. Dan krijg ik plotseling gezelschap van een aantal rolstoelers die door de donkere gang als een treintje komen aanrijden. Onwillekeurig dringt zich een vergelijking op met "de kreupelen" van Otto Dix. Ik probeer mijn schaamte hierover te verbergen onder een koptelefoon terwijl ik druk voor het muziekstuk "Wie liegt die Stadt so wüst" van kantor Rudolf Mauersberger (1889 - 1971), gecomponeerd onder de indrukken van de verwoesting van Dresden naar teksten uit de klaagliederen van Jeremia voor het Dresdner Kreuzchor. Dit alles wordt mij teveel en ik kan tranen niet tegenhouden. De spastische vrouw in de voorste rolstoel ziet mijn onbeholpenheid en tovert een glimlach om haar mond. Om vervolgens naar de donkerte terug te keren. Ik blijf alleen achter. Alleen met de altijd aanwezige suppoost die meldt dat ik mijn lege waterflesje niet op de vitrine mag zetten. Met mijn mouw veeg ik mijn tranen van het tafelblad...
Ik omklem mijn gekochte museumgids als een kostbaar kleinood, mijn tijdreis in boekvorm. Voor de "Alte Meister" kom ik graag nog eens terug naar Dresden, maar eerst wacht mij nog een terugreis van ca. 9 uur. Een reis terug naar de routine van alledag. En die op zich is ook al heel bijzonder...

  • 13 Maart 2014 - 21:59

    Marjolijn:

    Zo dat was weer een intense beleving van de dag. Zo zie je maar weer hoeRveel verschilende werelden en tijden je op een dag kan ervaren. Goede reis terug in tegenwoordige tijd en till vindt het wel wat dat je zo lang in de trein zit. Liefs

  • 13 Maart 2014 - 22:07

    Paul Lans:

    Wauw. Je weet elke keer weer de juiste snaar te raken. Weer n geweldig verslag. Bedankt hiervoor.

    Groetjes,

    Paul Lans

  • 13 Maart 2014 - 22:30

    Ria:

    Wat een indrukwekkend verhaal en wat een horrorverhaal over die bombardementen. Nooit geweten dat er zo extreem gebombardeerd was.
    We hebben het er nog wel over.
    Hoop dat je een goede terugreis hebt gehad.
    Groetjes en tot gauw Ria

  • 14 Maart 2014 - 07:35

    Wimhemker:

    Cees weer een heel mooi verhaal ,wat jammer voor je dat het museum gesloten was.Meteen weer een mooi excuus om nog eens af te reizen naar Dresden .Fijne terug reis en blijf genieten .Hg Wim.

  • 14 Maart 2014 - 08:22

    Greet Sondaar:

    Wat heb jij genoten en wij niet minder, prachtige foto`s een genot om te bekijken.
    Welkom thuis straks en nog een fijne reis.

    Groetjes Greet en Piet

  • 14 Maart 2014 - 08:51

    Luc Rijnen:

    Je reisverslag met genoegen gelezen. Ik miste de bron van je gegevens. Het is niet zo erg om in een rolstoel te zitten, het is alleen vervelend als je ipad valt, het glas van je ipad barst en door de scherven van je ipad de band van je rolstoel lekt raakt. Beide problemen zijn opgelost. Dit is niets vergeleken bij al die bombardementen in Dresden. Er waren toen immers geen ipads ! Ik begrijp dat je weer terug bent in Holland ....... Heb je nog gebruik kunnen maken van je 65 plus voordeel-reizen- kaart ? Nogmaals ..ik heb genoten van je reisverslag

    Groetjes en tot gauw...


  • 14 Maart 2014 - 09:14

    Petra:

    Hallo Cees,

    Wow wat een ervaring, jammer van het museum. Wat een verhaal zo heftig. Dit mag toch nooit vergeten worden, word er stil van.
    Nu inderdaad weer naar ander stukje wereld. Hele goede terug reis xx

  • 14 Maart 2014 - 19:10

    Liny Van Wijk:

    Het was weer een bijzondere dag voor je Cees. Dat de Gemalde (hoe krijg ik er een Umlaut op?) Galerie Alte Meister net gesloten was, pech. Aan de andere kant heb je een prachtig excuus om er nog eens heen te gaan en dan zijn er nog wel tig andere dingen te bezoeken, waar je nu niet aan toegekomen bent.
    Goed thuisgekomen? Gr. Liny

  • 15 Maart 2014 - 16:41

    Henk Thijsen:

    Hallo Cees,

    'n Mooi verslag weer. Mooi weer gehad en vele indrukken opgedaan. Jammer dat de Gemaldegalerie gesloten was,........maar een reden om weer eens terug te gaan. In april hoop ik 4 dagen Berlijn te doen

    Groet, Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 980
Totaal aantal bezoekers 162393

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: