Dresden, het Florence aan de Elbe - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Dresden, het Florence aan de Elbe - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Dresden, het Florence aan de Elbe

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

11 Maart 2014 | Duitsland, Dresden

Crisis, oorlog en wederopbouw...

Met deze woorden in gedachten ben ik in de vroege ochtend van deze 11e maart op reis gegaan naar de stad die ooit het Florence aan de Elbe werd genoemd. Als een feniks is zij verrezen uit de as van die verschrikkelijke vuurzee van februari 1945 toen Engelse en Amerikaanse bommenwerpers het hart uit deze prachtige stad wegsloegen in een storm van vuur die tussen de 35.000 en 250.000 slachtoffers maakte en 15 km2 van de binnenstad met de grond gelijkmaakte. Ik wil graag met eigen ogen aanschouwen hoe deze stad dit alles te boven is gekomen en hoe passend is hiervoor mijn cadeau ter gelegenheid van mijn 65e verjaardag! Een diep gekoesterde wens komt uit wanneer een lange treinreis in alle vroegte een aanvang neemt. Acht uur lang laat ik de wereld in panorama aan mij voorbij trekken. Eerst nog in nevelen gehuld, maar al spoedig blakend in de uitbundige voorjaarszon.Ik hou van het reizen per spoor. Het staren naar de wereld buiten maakt je hoofd leeg of brengt je op creatieve ideeën. Bovendien betrap ik mij op een verslavende vorm van voyeurisme wanneer ik vanaf mijn veilige plek achter het raam gluur in achtertuinen en op perrons. Voor ik er op aangesproken kan worden ben ik weer gevlogen. Duitse precisie brengt mij via Hannover en Leipzig naar Dresden. En ergens daartussen passeer ik een onzichtbare grens die vroeger de DDR markeerde. In het landschap is na bijna 25 jaar hereniging de herinnering aan deze voormalige Oostblokstaat nog steeds heel goed zichtbaar.Overwoekerde emplacementen, voorbij draaiende betongrijze woonwijken en overal half afgebroken fabrieken met bekladde gevels en ingevallen ramen. Verwrongen staal, roest en grauwheid. En dan zijn er de opdringende berken. Die lijken vanuit Siberië helemaal tot hier te komen. Hebben hun plek in het bos verlaten en parasiteren op beton en ijzer. En hen wordt geen halt toe geroepen. Hier heerst nog de crisis en ligt er een miljarden rekening te wachten om deze infrastructuur weer een beetje op orde te krijgen. En dan zijn er natuurlijk de duizenden volkstuintjes, nog zo'n overblijfsel uit de DDR-tijd toen de staat iedereen een stukje grond gunde voor de verbouw van eigen groenten en fruit. Elke strook, elke driehoek of onbestemd stukje grond wordt hier bewerkt. Het mooie weer heeft de mensen naar hun tuintjes gelokt, en er wordt druk gespit, gesnoeid en zaaiklaar gemaakt. Misschien wel noodzaak. De crisis, weet je...
De snelheid van mijn ICE valt wat tegen. Slechts zo'n 175 km/u. wanneer wij de Elbe passeren en het indrukwekkende panorama van de Altstadt zich voor mij ontvouwt. Vanochtend begon mijn reis met bus 26, maar eindigt hier met tramlijn 7 die mij middenin het centrum afzet. Ik logeer in een in oude stijl opgetrokken appartementengebouw, tegenover de Frauenkirche. Dit 2e cadeau zal mijn uitvalsbasis zijn voor 2 dagen intensieve cultuurbeleving aan de hand van een uitgekiend programma van schoonzoon Martijn.
Ik schuif de gordijnen open en kijk naar mijn buurvrouw de Frauenkirche met haar machtige koepel die prachtig uitgelicht tegen de zwarte hemel staat. Gek genoeg heeft de kerk in die februaridagen van 1945 nooit een voltreffer gehad, maar na 36 uur te hebben blootgestaan aan de enorme vuurzee kon op 15 februari 1945 om 10 uur in de morgen de koepel de zware last niet meer dragen en stortte in. Als symbool voor de trots van de burgers van Dresden staat zij er nu weer in haar oude glorie. En ik slaap onder haar vleugels. Met een gerust hart. Met de gordijnen open en het raam op een kier...

  • 11 Maart 2014 - 22:36

    Marjolijn:

    Welterusten! Veel plezier morgen met je programma. Geniet ervan en maak mooie foto's.
    Liefs, Marjolijn

  • 12 Maart 2014 - 00:07

    Marijke Payralbe:

    Lieve Cees

    Wat een mooi verslag van je 1e dagje Dresden.

  • 12 Maart 2014 - 08:57

    Ria Lagerman :

    Wouw Cees wat een prachtig cadeau !!!,
    Ik volg je weer heel graag en wil dolgraag alles horen over Dresden , waar ik alleen maar een keer doorgereden ben. Staat ook nog steeds op mijn lijstje.
    Geniet volop vandaag van al het moois. Ik hoop dat het zonnetje daar ook lekker schijnt.
    Ik wacht weer op het vervolg.
    Groetjes Ria

  • 12 Maart 2014 - 09:04

    Marcel:

    Hey Cees,

    Klinkt allemaal weer geweldig. De reisgoden hebben het weer goed met je voor als ik
    je verslag van je eerste reisdag lees. Ik heb wel dringend verzoek aan je.....
    Wil je niet weer 'te beeldend' gaan schrijven. Ik moet dan n.l. steeds weer die sterk terugkerende impuls onderdrukken om in je voetsporen de zelfde reis te gaan maken.

    Geniet! Hoor met liefde het vervolg.....

    Warme groet,
    Marcel

  • 12 Maart 2014 - 09:58

    Karin:

    Heel veel plezier en een zonnige tijd in Dresden!

  • 12 Maart 2014 - 13:21

    Greet Sondaar:

    Wat fijn om alweer met je mee te reizen, zo genieten wij mee van je bijzondere cadeau.
    Wat een mooie beschrijving wederom.
    Veel plezier en tot het volgend verslag

    Warme groetjes, je zus.

  • 12 Maart 2014 - 18:42

    Paul Lans:

    Cees,

    Vol verwachting wacht op het vervolg, je verslag van je verblijf daar. Je bent in ieder geval goed uit de startblokken gekomen.

    Veel plezier (dan hebben wij het ook)

    Paul Lans

  • 13 Maart 2014 - 21:40

    Theo En Truus Elizen:

    Hoi Cees,

    Allereerst van harte gefeliciteerd met je 65-ste verjaardag en welkom bij de club der sterken. De beste jaren liggen voor je en als ervaringsdeskundige kan ik het weten.
    Veel plezier op deze culturele ontdekkingsreis die wij weer met veel plezier gaan volgen.

    Groetjes,
    Truus en Theo

  • 16 September 2015 - 22:28

    Von:

    Wat een geweldige stad Dresden we hebben er van genoten Vriendelijke mensen muziek en er was om elke hoek die we namen was er wel iets verrassends om te zien en te bekijken. Mooie gezellige stad en nog veel meer maar ga er maar heen je moet het zien en voelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 162393

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: