Het landschap heeft (weer) gewonnen... - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Het landschap heeft (weer) gewonnen... - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Het landschap heeft (weer) gewonnen...

Blijf op de hoogte en volg Cees

12 Maart 2014 | Duitsland, Dresden

Om even voor zevenen ontwaak ik uit een dromen-loze, vaste slaap door bedrijvigheid die mij vanaf de Neumarkt bereikt. De terrassen onder mijn raam worden bevoorraad voor weer een dag uitbundig voorjaarsweer en met de zon die voorzichtig de tafeltjes en stoeltjes inneemt komen ook schoorvoetend de eerste gasten. Ontbijters, vroege koffiedrinkers, het nachtleven van Dresden gaat moeiteloos over in de nieuwe dag. Ik ontbijt buiten de deur in Gasthaus am Neumarkt, type buffet. Veel zakenlui, veel mannen alleen, ik val nauwelijks op of het moet mijn uitstalling op tafel zijn van plattegronden, reisgidsjes en printjes over wat mij vandaag te doen staat. En dat is veel, waarbij het bezoek vanochtend aan de Gemäldegalerie Neue Meister met 19de en 20ste eeuwse schilderkunst het hoogtepunt moet worden. Tot openingstijd zwerf ik door de langzaam tot leven komende binnenstad en word ik getroffen door het bijzondere ochtendlicht dat mij op menige hoek van de straat tegemoet komt. Mijn fotografenhart springt open bij al dit licht- en schaduwwerk en wanneer ik bij de opgravingen aan de Jüdenhofe ben aangekomen vergeet ik de tijd. Dit open terrein dat grenst aan de Neumarkt laat de fundamenten zien waarover in '45 de verwoestende vuurstorm trok. Poortjes, trapjes en gangetjes van dit voormalige Jodenkwartier worden zorgvuldig blootgelegd en voor de geschiedenis bewaard. Als monument of als respectvolle nieuwbouw. Want niets in Dresden gebeurt zomaar. Over alles betreffende de wederopbouw wordt in detail overlegd. Van materiaal tot kleur, ik ken geen stad waar oud en nieuw zo harmonieus samen gaan en een levende eenheid vormen.
Later dan gepland bevind ik mij in het Albertinum tussen de schilderijen. Het is opvallend stil in het museum. Ik heb de Duitse romantici en impressionisten helemaal voor mijzelf en hoewel ik Vogeler's "Träume" en Dix's triptychon "Der Krieg" moet missen (zaal wordt opnieuw ingericht) raak ik onder de indruk van Caspar David Friedrich, Max Liebermann en Gustav Klimt. Hun schilderijen te zien, in deze ambiance en op deze bijzondere dag grijpt me naar de keel en maakt mijn bezoek aan Dresden nu al tot een succes. Maar de middag moet nog komen. Slenteren over de Brühlse Terrasse, het "Balkon van Europa" op de oude vestingwallen langs de Elbe. Over de Augustusbrücke die de Altstadt en Neustadt met elkaar verbindt en waar ik een zwerver samen met zijn Heidewachtel op de foto zet, natuurlijk met Dresden's skyline op de achtergrond. De hond al bijna 15 jaar trouw aan zijn baas, of die nou arm is of rijk, het maakt het beest niets uit. De man kijkt blij wanneer ik de foto voor hem maak, de hond toont geen emotie. Misschien wel de laatste foto samen. Niet lang meer of er zullen tranen vloeien, en wel echte en geen krokodillentranen...
Op het Theaterplatz zet ik mij neer onder het ruiterstandbeeld van Koning Johan (1801 - 1873). Van hier heb ik het mooiste uitzicht op de omliggende gebouwen. Ik ben door een barokke cirkel omgeven: Hofkirche, Residentieslot, Zwinger en Semperopera. Ik laat mij door de zon verwarmen en wil niet uit de cirkel breken. Maar ook niemand erin toelaten. Dit is ijdele hoop, want 4 Hollandse dames strijken ook neer aan de voeten van Koning Johan. Hun gesprekken gaan nergens over, de keus die hen voorlag was een paar dagen naar Center Parcs of naar Dresden. Volgende keer wordt het zeker weer een midweek in een bungalow voor de dames.
Ik haak af, breek uit en zoek een terras op. Een Salata Primavera smaakt mij prima zonder mij al te schuldig te voelen. Op de Frauenkirche zie ik het zonlicht langzaam kleuren. Van geel tot oker. En daarna rood tot grijs ophoog kruipt en alle kleur doet verdwijnen. De terrassen stromen weer leeg, men zoekt de warmte binnen op. Het is tenslotte pas half maart. Dan begint alles wat klok is te luiden. Te beieren, oorverdovend en uit volle kracht. Het geluid rolt langs de gevels en over de keien. De dag wordt uitgeluid, de lucht geklaard. Het avond- en nachtleven kan weer een aanvang nemen...
Ik daal af naar de Italiaan beneden en neem het opschrijfboekje mee om mijn gedachten over vandaag te ordenen. Wat maakte op mij de meeste indruk? Was het het naakt van Paula Modersohn-Becker waarvoor zij zelf poseerde? Nog nooit vertoond door een vrouw en verfoeid door haar eigen man, de schilder Otto Modersohn. Mijn gedachten gaan onwillekeurig terug naar mijn bezoek aan Worpswede, de kunstenaarskolonie in het Duivelsveen bij Bremen. Ook Paula was ooit naar Worpswede gekomen, maar haar artistieke hart bleef altijd in Parijs waar zij kennismaakte met het werk van Gauguin, Cézanne en van Gogh. Haar schilderijen werden gedomineerd door een interesse in vorm en vlak. Het beeld was, vaak tegen de academische standaard in, in platte vlakken verdeeld in een stijl die weinig gemeen had met die van de overige “Worpsweders”. Er was dan ook veel onbegrip voor haar werk. Nee, niet Paula Modersohn-Becker en ook niet het beroemde "Taschener Altar" van Caspar David Friedrich. Maar wel zijn "Das große Gehege bei Dresden" uit 1831/32. Het universele landschap in avondstemming, zoals je dat overal kunt tegenkomen. Op de heide in Worpswede, vanuit de trein naar Dresden, ja zelfs aan de IJssel wanneer de stroming oplicht na het avondrood wanneer de zon haar aanwezigheid nog slechts verraadt in de okerkleurige strepen op de horizon.
Ik wordt uit mijn mijmeringen gewekt als het aantal wachtenden voor een tafeltje onrustbarend toeneemt. Ik besluit mijn koffie aan de bar op te drinken om plaats te maken voor een dankbaar trio. Het levert mij een gratis grappa op die mij in strijd met een eerder glas stevige Chianti direct naar het hoofd stijgt. Naar boven red ik nog wel en op de verzendknop drukken ook. De foto's volgen later... Welterusten!

  • 12 Maart 2014 - 21:20

    Marjolijn:

    Gute Nacht! Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt. En wat bof je met het mooie weer.
    Wederom viel spass morgen. Liefs

  • 12 Maart 2014 - 21:51

    Peter Geienbeek:

    Dresden is niet alleen het (voormalige) Florence aan de Elbe, maar geeft ook de niet te stuiten Duitse wilskracht weer om de stad vanuit het puin weer haar oude luister te geven.

  • 13 Maart 2014 - 06:43

    Paul Lans:

    Cees,

    Naar ademsnakkend ben ik weer bij mijn eigen 'bijdrage' aan je verhaal gekomen. Ademloos heb ik weer je verhaal tot me genomen. In gedachte het steentje uit m'n schoen halend dat ik onderweg langs de Elbe opgelopen moet hebben. Wederom een werkelijk prachtig verhaal. Ik zit alweer klaar voor het volgende.

    Groetjes,

    Paul

  • 13 Maart 2014 - 08:51

    Greet Sondaar:

    In een woord SUPER. Wat heerlijk om ieder ochtend met jou verhaal uit dromenland te komen.
    Geniet nog maar even verder.
    Ook de foto`s zijn weer prachtig.

    Liefs Greet

  • 13 Maart 2014 - 15:18

    Liny Van Wijk:

    Toen de eerste beschrijving van je reis binnen kwam, was ik net in Duiven voor het bekende oppaswerk. Vandaar dat ik nu pas kan reageren. Cees, je beschrijft het weer geweldig, het is alsof je erbij bent. Het is prachtig de details te lezen van wat je allemaal ziet en meemaakt. Wat de grappa en de chianti betreft, gewoon meer oefenen Cees, dan gaat het vast makkelijker. Fijn vervolg van je reis en ik kijk uit naar de beschrijving.
    Gr. Liny

  • 13 Maart 2014 - 22:05

    Theo En Truus Elizen:

    Hoi Cees,

    Bedankt voor weer een mooi reisverslag, en voor morgen.....succes met de grappa-spijker.

    Groetjes,
    Truus en Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 162393

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: