De landschapschilders achterna... - Reisverslag uit Ahrweiler, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu De landschapschilders achterna... - Reisverslag uit Ahrweiler, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

De landschapschilders achterna...

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

03 November 2011 | Duitsland, Ahrweiler

Vandaag toont de herfst een heel ander gezicht. De wind komt uit de westhoek, speelt eerst nog pak-me-dan met de opwaaiende bladeren, om ze dan al snel zonder enig mededogen op een hoop te smijten. Gekleurde slierten trekken over straat en eindigen daar waar de luwte enige bescherming biedt. Het staat op regenen. Grijs wordt aan het palet toegevoegd en verhardt de kleuren. Ik aanschouw de Eifel deze dag goeddeels vanuit de auto, met David Sylvian als metgezel: een perfecte mix in melancholie. De vele stille zijdalen zijn vandaag helemaal van mij en die deel ik slechts met herten, roofvogels en wat verdwaald vee dat nog in de velden staat. Ik volg het riviertje de Ahr vanaf zijn oorsprong in Blankenheim tot in Ahrweiler, maar ben zijn loop voortdurend ontrouw als zich weer een kerkje of mooi uitzichtpunt aandient.

Zo brengt een zijstroompje mij naar Kesseling, waar op een vooruitstekende rotspunt de dorpskerk over het plaatsje uitkijkt. De steile voetweg er naartoe is een kruisweg, geen slechte opgave om deze dag te beginnen. De beloning is een prachtig barok altaar, dat eerder de abdij van Maria Laach sierde. Ook hier steek ik een kaarsje aan: ‘Dieses Licht, das leuchtet, ist ein Zeichen meines Gebetes, das ich fortsetzen möchte während ich weitergeh…’ Rondom de kerk is nog maar net plaats voor de overleden dorpelingen, jammer dat zij niet langer kunnen genieten van het prachtige uitzicht over dit verlaten gebied. En verder trek ik, in weldadige eenzaamheid, langs de Herschbach gestaag omhoog naar het hoogste punt van vandaag op precies 620 meter. Door wonderschoon gekleurde bossen, waarin nu bij elke windvlaag een gordijn van bladeren naar beneden komt. Dan weer wijken plotseling de bomen en ontvouwt zich voor mij een breed panorama onder de jagende wolken. Duidelijk zijn aan de horizon de oude kegelvormen te herkennen van de eertijds in dit gebied aanwezige vulkanen. De natuur hier is gul geweest voor haar bewoners: de akkers zijn vruchtbaar, het bronwater is er zuiver en er zijn voldoende gesteenten om te bouwen. Terwijl ik naar de licht gekromde verte staar onderga ik de absolute stilte. Uren zou ik hier kunnen doorbrengen, de rauwe schreeuw van een roofvogel die hoog boven mij cirkelt, is dan slechts een accent, geen verstoring van deze perfectie. Wanneer ik even later weer afdaal in het bos, weet ik mij omarmd door dit Eifel-landschap, door zijn dalen, door zijn hoogten, en langzaam geeft het mij zijn schatten prijs…

In Blankenheim ontspringt de Ahr, in een onaanzienlijke put, en stroomt geulbreed langs de vele fraaie vakwerkhuizen van het stadje, uitgeleide gedaan door de heilige Nepomuk… Door dalen met brede weidegronden, omgeven door beboste hoogten, gaat het stroompje door dit mensverlaten landschap. Ik volg het als een hond die zijn baas voor de voeten loopt: eerst links, dan weer rechts, nu eens van boven, dan weer op gelijke hoogte. Bij Müsch verlaat even het dal op zoek naar het gehucht Kirmutscheid, niet veel meer dan een kerk, een pastorie en een schoolgebouw. Ik wil mij laten imponeren door het verstilde kerkinterieur met zijn beschilderd gewelf en op het altaar, in zandsteen, de bewening van het dode lichaam van Christus bewonderen. Dat is mij niet gegund, de eerste kerk die voor mij gesloten blijft… Geen levende ziel te bespeuren hier. Ik moet het doen met wat verbleekte foto’s bij het toegangshek. Wanneer ik tegen beter weten in nog een keer de deurkruk uitprobeer, fluit de wind mij nadrukkelijk terug naar de auto.

In Schuld zie ik de Ahr weer terug, nu stromend door een breed dal, en ondanks het gestreepte asfalt voor de wielen, kost het mij geen enkele moeite mij voor te stellen, hoe verlaten dit dal er in voorgaande eeuwen moet hebben uitgezien. Geen toeristen, alleen reizigers te voet. O ja, en in de 19e eeuw natuurlijk ook de schilder van landschappen! Barend Cornelis Koekkoek deed het en met hem vele andere romantici. Zelf zou ik ook graag eens… …Ik stop op een mooi punt, pak mijn camera, en rijg een fraai panorama in elkaar. Zo doe je dat in de 21e eeuw! Terug met beide benen op de grond…

Het toerisme is er ook weer, tussen Altenahr en Ahrweiler. Want deze streek is bijzonder: het noordelijkste gebied van Europa waar nog wijnbouw mogelijk is. Het is moeilijk niet onder de indruk te raken van de hoge, steile hellingen die volstaan met wijnranken, vaak op de meest onmogelijke plaatsen van waar mens en machine nog een goede druivenoogst proberen binnen te halen. De plaatsjes tussen Altenahr en Ahrweiler zijn typische wijnbouwersdorpen, met alle commercie die daar bij hoort: Kellerijen, wijnproeverijen en wijnfeesten op momenten dat er nog geen druif is binnengehaald.
Waren de onderste meters boven het maaiveld maar weg te gummen… Wat dan zou overblijven zijn volgens B.C. Koekkoek: ‘de heerlijkste natuurtafereelen. Zij brengen de gevoeligen mensch in harmonie met dezelve, en doen gewaarwordingen in de ziel geboren worden, die het hart verheffen, het kunstgevoel ontgloeijen…’ * De camera blijft maar verder in de tas. Ik onderging vandaag de bekoring van het eerste stuk van de rivier, dan weer kronkelend tussen de hoge rotsen, maar even verder weer stromend in een breder dal. Laat men hier zijn zorgen maar wegdrinken met een goed glas wijn. Ik heb baat bij de rust en het indrukwekkende natuurschoon van de bovenloop van de rivier. Maar ik kan het niet ontkennen: de wijn is van grote klasse! Op mijn hotelkamer schenk ik mijzelf, zonder wroeging, een Walporzheimer Klosterberg Spätburgunder in. Lieblich, dat wel…

* Uit: ‘Mijmeringen en Mededeelingen van eenen Landschapschilder’ (1841) – B.C. Koekkoek

  • 03 November 2011 - 22:36

    Paul:

    Cees, met het gevaar dat ik in herhaling val, weer een geweldig verhaal. Jammer dat het grijs vandaag zo overheersend aanwezig was op je kleurenpallet vandaag.

    Groetjes,
    Paul

  • 03 November 2011 - 22:42

    Martijn Pieters:

    Ja dat is inderdaad een mooie streek, je hebt vast een goed reisboek bij je, waar van die obscure bezienswaardigheden als Fraukirch en Bassenheim in staan. De Sint Maarten heb ik daar in mijn eerste jaar van de studie gezien toen ik ook met reisgidsen de Eifel doorkruiste op zoek naar de Middeleeuwen. Het is trouwens gemaakt door de Naumburger Meister, waar we een grote tentoonstelling in Naumburg van bezocht hebben. Fraukirch ken ik ook goed, ligt vlakbij Niedermendig!

  • 04 November 2011 - 07:57

    Greet:

    Wederom weet je het als geen ander weer treffend te beschrijven,jammer dat het al weer bijna voorbij is.Ik als hersfkind heb genoten van al je mooie verhalenVoor straks welkom thuis

  • 04 November 2011 - 09:56

    Peter Geitenbeek:

    Je hebt weer genoten van "je" Eiffel. Helaas na afloop zo'n zoet wijntje, er is betere in dat gebied te vinden. Maar daar ging het niet: het gebied!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 885
Totaal aantal bezoekers 162379

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: