Pilgrim for one day - Reisverslag uit Arnsberg, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Pilgrim for one day - Reisverslag uit Arnsberg, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Pilgrim for one day

Blijf op de hoogte en volg Cees

09 Juni 2023 | Duitsland, Arnsberg

Vrijdag, 9 juni 2023.

Pilgrim for one day

Om 8 uur gaat het los, vallen de eerste schoten en worden de eerste bierpullen geheven. Het schuttersfeest hier in Cobbenrode is begonnen. Ik laat het vogelschieten voor wat het is, teveel lederhosen, teveel vilten hoedjes met veer, nee ik maak na het vorstelijke ontbijt een vroege autorit naar Arnsberg met de opdracht ‘vermijd autowegen’ aan mijn navigatie. Ik kom maar sporadisch een tegenligger tegen, of ik laat me bewust inhalen door een achterop komende snelheidsduivel. De rit is van een grote schoonheid wanneer de heuvels en dalen zich aaneenrijgen. Donkere sparrenbossen wisselen af met de van dauw glinsterende weidegebieden. Het geel van de brem tegen het donkergroen van de statige sparren en overal omzoomd door het rood en blauw van de weidebloemen. Ik geniet ervan, zeker wanneer de weg zich laat vergezellen door een roestig spoorlijntje. Even ben ik weer reiziger op mijn eigen modelbaan, zijn de sparren van plastic en de rotsen van gestapeld hardboard, een ingenieus idee van mijn vader.

Minder aantrekkelijk is de enorme kaalslag die ik op sommige plaatsen van de route tegenkom ten gevolg van de verwoestende werking van de schorskever. Vele duizenden hectare afstervend en gekapt bos bieden een troosteloze aanblik. Overal liggen stapels boomstammen te wachten op vervoer, waardoor de houtprijs ook nog eens extra zal dalen. Herstel zal jaren gaan duren, maar er gloort hoop: tussen de stronken van de vergane sparren, staan nu lange rijen stekjes van esdoorn en elsbes die straks beter bestand zullen zijn tegen stormen en plagen.

Arnsberg is de Alte Markt met zijn 17e- en 18e-eeuwse huizen, zijn op- en aflopende straatjes met hobbelkeitjes, en de Glockenturm als onderdeel van de middeleeuwse stadsmuur. De daaraan vast gebouwde Stadtkapelle, een 14e-eeuwse hallenkerk is helaas gesloten. Langzaam maar gestaag klim ik naar de Schlossberg waarop de ruïne van een burcht ligt. Van daar heb ik een prachtig uitzicht op het oude centrum en het Ruhrdal. Ik mag aanschuiven bij een ouder stel op een bankje op een vooruitgeschoven positie. We komen aan de praat, mijn accent verraadt dat ik uit het westen kom. Zij van de Lüneburger Heide. Ook zij kennen geen heuvels, reden om hier een paar dagen te verblijven. We genieten van het uitzicht en delen de blauwe verten...

In de middag breng ik een bezoek aan het zusterklooster van Oelinghausen, gelegen ergens achteraf op de vredigste plek op aarde. De uit rond 1380 stammende gotische kerk ligt daar tussen het groen van de ruisende kastanjebomen. De toortsen regenen roze druppels op het gazon, een merel blaast de longen uit zijn lijfje. Deze kerk is wel open, bovendien wordt het barokorgel bespeeld en tref ik in de crypte een devoot oud vrouwtje. Met enige schroom brand ik een kaarsje voor iedereen die me te binnenschiet en omdat zij vriendelijk naar mij lacht durf ik ook nog een foto te maken van het aanwezige genadebeeld, een aandoenlijke Maria met Kind. Ik verzamel wat ‘zum mitnehmen’ bidprentjes van Petrus (naar wie de kerk is vernoemd), Maria (omdat ik daar een zwak voor heb), de Heilige Christophorus (beschermheilige van de reizigers) en Jacobus (van de pelgrims). Ik ben immers een reiziger en een pelgrim, al is het maar voor 4 dagen, en ik moet nog veilig terug naar Cobbenrode…

Patrick Hadley’s ‘The trees so high’ begeleidt mij op de terugweg, terwijl de zon lichte vlekken over de bossen uitstrooit. Het trekt langzaam dicht, misschien is er onweer op komst.

Op het moment dat ik mijn karaf ‘Muscateller Lieblich’ bestel trekt een muziekkorps aan het hotel voorbij en rent iedereen, gasten en personeel, de eetzaal uit om de optocht toe te juichen. Jonge koppeltjes waarvan de meisjes in het lang zijn met bloemen in het haar en de jongens als pinguïns gestoken zijn in het zwart-wit. Daar komen de schutters met hun houten speelgoed geweertjes. En dan de jagers in het groen. Ook de vilten hoedjes keren huiswaarts. Dan weer een muziekkorps, in onbalans met veel te schelle lyra’s en fluiten. Een moeilijk lopende oude man sluit de rij, maar hij mag rekenen op extra applaus, want hij is een bekende van de hotelfamilie. Dan herneemt het ‘normale’ leven weer zijn loop: door mijn 5-gangen diner ter gelegenheid van het schuttersfeest ben ik ineens weer pelgrim af. Toch zou ik dat een schot in de roos willen noemen!


  • 09 Juni 2023 - 22:21

    Paul Lans:

    Prachtig Cees, wat fijn weer zo op reis met je te kunnen. Onze reisdag was minder eventfull, gewoon meters maken richting het zuiden. Maar dat kun je zelf wel lezen. Fijne avond, maar samen met die karaf moet dat wel lukken.

    Groet,

    Paul


  • 09 Juni 2023 - 22:25

    Paul Lans:

    Cees, nog even een naschrift in reactor jouw reactie (ingewikkeld hé?). Wij waren ons niet bewust van het feit dat onze Oosterburen deze dagen allemaal vrij zijn. Dat maakt het vinden van een plekje een heuse crime. Hopelijk is dat straks in Italië allemaal wat makkelijker.

    Paul


  • 10 Juni 2023 - 08:39

    Viktor Terpstra:

    Prachtig verhaal weer. Geniet ervan reizende pelgrim!

    Gr. Viktor


  • 10 Juni 2023 - 09:28

    Greet :

    Wauwwww,wat geweldig.Van de eerste tot de laatste letter heb ik genoten.Fijn om ook weer eens op reis te zijn.

    Het is genieten.

    Veel plezier verder en groetjes van ons

    Greet en Piet


  • 10 Juni 2023 - 10:43

    Els BS:

    Heftig begin van de dag, maar waarschijnlijk net zo gezond als een bruine boterham? [e-1f60a]

    Of jouw ontbijt nou bestond uit het eerste of het laatste laat je even in het midden [e-1f609][e-1f643]

    Ik verwacht het laatste gezien de rest van je prachtige beschrijving.


  • 10 Juni 2023 - 13:59

    Liny:

    Interessant om je verhalen weer te lezen.

    Wie veel reist kan veel verhalen.

    Liny


  • 11 Juni 2023 - 20:52

    Greet:

    Wat leuk de details in je verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 47
Totaal aantal bezoekers 162393

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: