De grenzen opgezocht - Reisverslag uit Vijlen, Nederland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu De grenzen opgezocht - Reisverslag uit Vijlen, Nederland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

De grenzen opgezocht

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

06 Augustus 2021 | Nederland, Vijlen

De nieuwe dag begint met een tropische hoosbui die de hotelgasten langer dan gebruikelijk aan hun ontbijt gekluisterd houdt. Nog een extra kopje koffie of thee, voor mij de gelegenheid om met mijn gastheer nog wat herinneringen op te halen uit ons gezamenlijk omroepverleden. Maar om een uur of tien stopt het met regenen en gaat iedereen zijns weegs.
Ik steek gelijk de grens over naar het Duits klinkende Gemmenich om via de Belgische zijde naar de Voerstreek te rijden. Ook dit is Limburg, Belgisch weliswaar, maar toch zo anders. Bovengrondse elektriciteitsleidingen begeleiden mij door het frisgroene landschap, afgewisseld door flarden nevel die tegen de heuvels aanhangen. Deze kant van de grens, op dit uur van de dag is pure poëzie:

'Alles nat
nu de hemel breekt
Alles stil
wanneer plassen blijven liggen
op de laaggelegen plekken
en het wankel evenwicht
van verandering spreekt
Zoals na elke regen.

In de verte hoor ik zingen,
het is gedaan, de pandemie is over!
Gooi de luiken open,
het virus is verdronken!
Door de aarde opgezogen.
Laat nu je donkerste gedachten verlichten
door duizend regenbogen'

De lucht trekt stukken blauw, de vogels bevolken de elektriciteitsdraden als muzieknoten op een notenbalk, glinsterend in de eerste vlekken zon van deze ochtend. Het landschap aan deze zijde biedt fraaie uitzichten en er moet veel en scherp gestuurd worden. Ik ben in mijn element want mijn inspanningen worden keer op keer beloond met de mooiste panorama's onder de meest fantastische wolkenluchten. Honderden kleuren groen en grijs verdringen zich aan de horizon tot mijn beeld doorsneden wordt door het spoorviaduct van Sint-Martens_Voeren, een indrukwekkende overspanning van 250 meter over het dal van riviertje de Voer. Met z'n 11 bogen is deze gebouwd vanaf 1917 tijdens de Duitse bezetting van België in de Eerste Wereldoorlog. Omdat Nederland zijn neutraliteit behield en Duits spoorwegverkeer over haar grondgebied weigerde, werd door de Duitsers flink geïnvesteerd in deze 'Voerlijn' die zo min mogelijk op gelijk niveau gekruist mocht worden. Een flinke ingreep in het glooiende landschap, waarmee op het hoogtepunt 12.000 arbeiders, vaak onder dwang, zich bezighielden. Vandaag de dag behoren deze goederensporen, van Tongeren naar Aken, tot de drukste van België. De stilte hier wordt dan ook met regelmaat doorbroken door passerende goederentreinen. Geen verstoring van die stilte, eerder een accentuering ervan.
Na alle 'Voer-dorpen' verlaat ik de Voerstreek en daar waar het landschap openvalt steek ik weer de grens over. Het is aan Nederlandse zijde duidelijk meer toeristisch van sfeer met zijn vele hotels en restaurants en volle parkeerplaatsen.
De kerk van Sint Geertruid is gesloten en ik wandel wat over het keurig onderhouden kerkhof. In een apart hoekje liggen de kindergraven waarbij mijn aandacht, overigens zonder enige moeite, getroffen wordt door het graf van de kleine Thomas, 2009 - 2013. Zijn naam staat geschreven in Lego-steentjes en zijn graf wordt bevolkt door tientallen dinosaurussen, groot en klein. Daar weer bovenuit torent een wijze uil die toezicht houdt over het spul daar beneden. Tegen de grafsteen aan staat een serviesbordje met op de rand geschreven: 'Voor mijn lieve vriendje'. Hier wordt het verhaal vertelt van een tragedie, van een nog pril mensenleven dat werd afgebroken zonder dat er nog sprake was van enig begrip van tijd. Waar dino's en knuffelberen nog met elkaar konden spelen en Lego mee bouwde aan je toekomst.
De lucht is inmiddels dichtgetrokken en in Noorbeek, tijdens de lunch op het terras van eetcafé 'D'r Pley' barst het opnieuw los. Met z'n allen schuilen onder de enige aanwezige parasol. Ook dat schept een band. Ik vlucht de Sint Brigida binnen waar ik kan schuilen in de Mariakapel. Ik tel 40 eurocenten voor een kaars die ik opsteek voor kleine Thomas...
Voor het avondeten maak ik nog een wandeling rondom het wijndomein St. Martinus waar mijn rode 'Bergdorpje' vandaan komt. De heuvelroute (en dat zal beslist niet de enige zijn in deze omgeving) die prachtige uitzichten biedt op het dal van de Lombergerbeek en op de trotse kerktoren van Vijlen.
Ik daal en ik stijg langs goudgeel graan en sappig groen waaraan vlekkeloos bruin vee zich tegoed doet.
Eens werd hier mergel uit de grond gehaald en stond hier Nederlands eerste cementfabriek. Wat bakstenen ruïnes markeren de plek van wat eens een bloeiende industrie was en waar nu de koeien loom tegenaan liggen. Op het hoogste punt, tegen de bosrand aan, ligt het wijndomein St. Martinus. Aan de wijnranken hangen heel veel kleine, nog groene druiventrossen. Kunnen nog wel wat zon gebruiken voor er in oktober geoogst gaat worden. Zoals deze zomer, hebben ook de druiven het moeilijk. De kwaliteit zal zich later moeten bewijzen als de flessen van deze jaargang ontkurkt gaan worden...
Voor het slapen gaan schenk ik mij een laatste glaasje rood in en proost op St. Martinus. Dat de ranken rijke vrucht mogen dragen en dat de wijnen vreugde en troost moge brengen. Mij brengt het slaap. En terwijl ik geeuw klap ik mond en laptop dicht...

  • 06 Augustus 2021 - 23:39

    Petra Lans:

    Wat een mooie dag , en wat schrijf je toch mooi. Je word letterlijk en figuurlijk mee gezogen in jou verhaal. Welterusten Cees en op naar morgen.
    Petra

  • 07 Augustus 2021 - 06:51

    Paul Lans:

    Cees, je tweede verhaal stelt zeker niet teleur. Ik zet de wandelschoenen weer weg, deze dag zit er weer op. Ik ben benieuwd waar we morgen heen gaan. Krijg zin in vakantie.

  • 07 Augustus 2021 - 08:17

    Ria Lagerman:

    Waarom zou je nog naar het buitenland gaan als je zulke verhalen kunt schrijven over plekken waar nog zoveel mensen niet geweest zijn !

  • 07 Augustus 2021 - 09:34

    Wim Hemker:

    Wat een mooi verhaal.
    Cees je neemt me mee in je reis.
    Lekker lezen bij een bakkoffie op zarerdag ochtend.
    Heerlijk
    Wat ben jij toch een veelzijzdig mens.
    Heerlijk genieten.
    Op naar het volgend sprookje.
    Gr je vriend Wim.

  • 07 Augustus 2021 - 22:09

    Theo Elizen:

    Weer een prachtig reisverslag Cees, hopelijk komt er een vervolg.
    Goede reis!!

  • 08 Augustus 2021 - 10:35

    Len Deligijer:

    Bedankt Cees dat jij mij hebt meegenomen. . Het was een mooie dag

  • 09 Augustus 2021 - 16:31

    Viktor Terpstra:

    Heel mooi geschreven Cees! Chapeau! Super leuk om je weer te zien. 27 jaar is toch een eeuwigheid....en geweldig dat je bij ons in Vijlen was. Heel graag tot gauw!

  • 11 Augustus 2021 - 19:11

    Marion:

    ha wandelganger, wat heb je weer een prachtige ervaring neergeschreven met een ontzettend fraai gedicht en schilderachtige overdenkingen en waarnemingen.
    echt wat fijn dat je zo genoten hebt en lief dat kaarsje voor Thomas❤️
    zodat hij in het licht staat.
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Vijlen

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 162861

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: