O England, my England! - Reisverslag uit Gloucester, Verenigd Koninkrijk van Cees Sleven - WaarBenJij.nu O England, my England! - Reisverslag uit Gloucester, Verenigd Koninkrijk van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

O England, my England!

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

31 Oktober 2017 | Verenigd Koninkrijk, Gloucester

Dit bericht schrijf ik jullie vanuit Shipton Moyne, een weggestopt dorpje aan de rand van Engelse Cotswold, een glooiende streek in het graafschap Glouchestershire. Een kerk, een pub en een doorgaande weg met daarlangs die karakteristieke huisjes van gele zandsteen. 'Rose Cottage' is zo'n huisje, direct naast de pub gelegen, en daar logeer ik. Er heerst hier rust, de doorgaande weg laat slechts af en toe een passerende auto horen. Verder heerst er absolute stilte. geen zuchtje wind, alles roerloos, nu de avondschemer alle kleur uit bomen en struiken trekt en de takken als spookachtige silhouetten achterlaat. Een zwarte vogel benanadrukt zijn aanwezigheid tegen de nog oplichtende westelijke avondlucht. Het is Halloween vanavond. Een hoog overvliegend vliegtuig kan ik moeiteloos nog minutenlang volgen tot het geluid overstemd wordt door de eigen ruis in mijn oren. In de verte slaat de kerkklok en het ruikt naar aarde en natte bladeren. Waarom ben ik hier neergestreken? In Ivor Gurney's Glouchestershire?

Denkend aan weleer ('Old Thought')

Herfst, die naam voor vallende klimop en liefdevolle theetijd,
was ooit voor mij de gedachte aan de High Cotswold’s middaglucht,
Aan de aarde die geurt, het verkleurend bramenblad, onder zeilende wolken,
Vermengd met de liefde voor het lichaam en het reizen door het wuivend grasland.

O heerlijk klimmen, het vastgrijpen aan de rand, o snelle pas,
Gelijk het beukenbos, genietend van het buiten adem zijn,
De loftrompet gestoken over de nog onbekende Crickley cliffs, laat muziek gloeien in mijn gedachten.
Witte Cotswold, wijnrode bossen en kapotgeslagen, vochtig herfstblad.

Ivor Gurney

‘Old Thought’ is niet alleen een gedicht over het wandelen in de Engelse landstreek de Cotswold, maar ook een gedicht over veel meer dan dat alleen. Het is een passende introductie van de dichter en componist Ivor Gurney (1890 – 1937) uit Gloucestershire, misschien het meest bekend als musicus en oorlogsdichter uit de 1e Wereldoorlog.
Gurney’s gedichten getuigen van zijn liefde voor het landschap van Gloucestershire met dezelfde niet-sentimentele kracht waarmee hij verslag deed van de harde werkelijkheid van de loopgravenoorlog, en verklaren zijn geleidelijk afglijden in waanzin.
In 2010 volgde ik het spoor van Ivor Gurney op de voormalige slagvelden rond het Vlaamse Ieper, Nu, in 2017, zal ik in zijn voetsporen treden tijdens mijn bezoek aan zijn geliefde Gloucestershire. In de Cotswold zal ik Crickley Hill beklimmen, Gurney’s verheven plek waar hij zich alleen kon terugtrekken met altijd muziek en poëzie in zijn gedachten. Voor mij betekent dit het aanschouwen van het wisselende herfstlandschap en het ondergaan van de grote rijkdom aan herinneringen aan Ivor Gurney. Met altijd het weidse uitzicht over Gurney’s Gloucestershire beneden me…
Maar eerst moet je tot hier komen en dat valt niet mee. O Engeland, wat is er met je aan de hand? Een wegennet als dichtgeslibte aderen, vol kuilen en gaten. De bermen zijn smerig, overal ligt vuil. De snelwegen liggen als vieze linten over het landschap. Er is veel 'Highway Maintenance' op de weg, maar die doen hooguit iets onduidelijks in de bermen. Eindeloze afzettingen zonder enige actie. Dit doet pijn. En dat moet op eigen benen gaan staan, als een kind dat te vroeg het huis uitgaat... En dan is er ineens nieuw geld, nieuwe munten van 1 Pound en springerige plastic briefjes van 5. Ik had nog zo zorgvuldig wat ponden bewaard. Niet meer geldig, ik geef ze aan een poppy-verkoper die mij dankbaar een klaproosje opspelt ter nagedachtenis aan de gevallenen.
In Cirencester, de hoofdstad van de Cotswold, bezoek ik de St. Jan-de-Doperskerk, een zogenaamde 'Wolkerk' in de middeleeuwen gebouwd met de opbrengsten van de rijke wolhandel van de 15e eeuw. Oud, indrukwekkend en ook geheel opgetrokken uit de karakteristieke, gele stenen. De kerksuppoost vraagt beleefd waar ik vandaan kom en drukt mij een foldertje met de rondgang door de kerk in handen. In het Nederlands, de kleur is oranje...
In de rit naar mijn logeeradres herken ik mijn Engeland weer: zacht glooiend met slingerende weggetjes omzoomd door herfstkleurende hagen. En dan sta ik voor 'Rose Cottage' waar Rebecca mij welkom heet. Wij delen alleen de voordeur. Zij woont voor, ik logeer aan de achterzijde aan de tuinkant. Zitkamer, slaapkamer, badkamer met honderd nostalgische zaken die mij omringen. Prominent aanwezig zijn haar kunstwerken, want Rebecca is een ware naald-kunstenaar. Beroemde voorstellingen gevat in duizenden steken geeft zij een nieuw leven. Ver van het drukke leven in Londen waar zij ooit vijf fourniturenzaken runde. Zij belooft mij een glas rode wijn na haar dansles en terwijl na haar vertrek ook in huis de absolute stilte neerdaalt, loop ik naar hiernaast, naar de 'Cat and Custard Pot' voor mijn eerster pubmeal. Een pub zoals een pub behoort te zijn: een mooi uitgelichte bar, verder kleine tafeltjes in schemerige nisjes en veel te bekijken aan de wanden. Wat onwennig bestel ik mijn meal en mijn cider en neem plaats achter mijn kaarsje in de schemer. Het mooiste meisje van de klas komt mijn Gloucestershire sausages brengen. Misschien is zij verdwaald, want dit dorp heeft geen school.
Terug hef ik het glas op Rebecca's gezondheid en trek ik mij terug in mijn nostalgische wereld: zijden rozen in een vaas met vlinders, franje aan de lampenkappen, een houten hobbelpaard, een glazen ruit op de salontafel met kromme poten. Maar de stilte buiten is echt. De omfloerste maan verlicht flauwtjes de kale bomen. Mijn mond ademt wolkjes condens en ik huiver. Morgen ga ik Ivor Gurney achterna. Hopelijk baadt zijn geliefde Gloucestershire dan in het gouden herfstlicht.


  • 31 Oktober 2017 - 22:17

    Jimmy:

    Ha Cees,
    Heb het goed daar. Ik zal proberen jouw teksten bij te benen.
    Veel plezier!

  • 31 Oktober 2017 - 22:30

    Greet:

    De hele avond gewacht op je verslag.
    Prachtig wederom de herfst in zijn volle glorie.
    Je weet het heel mooi te treffen.
    Tot morgen weer.
    Slaap lekker en laat ons morgen weer opnieuw genieten.
    Groetjes Greet en Piet


  • 31 Oktober 2017 - 22:30

    Job Cieraad:


    Het maakt niet uit waar Cees naar toe gaat. Als lezer van zijn reisverslagen kom je direct in zijn verhaal terecht en leest de rest als een spannend boek dat je niet meer weg wilt leggen. De prachtig vormgegeven sfeerimpressies zorgen er voor dat je zelf ook in een bepaalde stemming gaat komen. Je ziet in de eerste zinnen al vele verhaallijnen opdoemen, die na een volgende dag toch net weer even een andere weg zijn ingeslagen. Ogenschijnlijk lijkt het erop dat Cees er geen moeite voor doet om zijn lezers te boeien, maar hem kennende lacht hij in zijn vuistje als je jezelf ineens naast hem waant in een pub waar gegeten moet worden. Even zou je zo'n moment samen met hem ter plaatse willen delen, maar je weet ook als trouwe lezer dat je Cees vooral als zwerver verder moet laten gaan, want dan is hij op zijn best om deuren te openen die voor anderen... Altijd weer boeiend Cees, die verhalen van je!

  • 31 Oktober 2017 - 22:36

    Paul Lans:

    Cees,
    Wat heerlijk dat je ons weer aan de hand neemt, nu door het mooie Engeland. Wat ‘n mooie verrassing. Ik ben nu al benieuwd naar “onze” volgende belevenissen. Ik ga er voor zitten.

    Groeten,
    Paul

  • 31 Oktober 2017 - 22:47

    Marijke Paijralbe:

    Je bent de hele dag wel in mijn gedachten geweest,met wat zal Cees weer allemaal beleven.
    Een mooi verslag van een herfstachtige 1e dag uit Engeland.Kijk uit naar dag 2.

  • 01 November 2017 - 06:03

    Nienke:

    Fijne reis, Cees :)

  • 01 November 2017 - 08:11

    Peter:

    Weer terug in je tweede vaderland en wat schrijnend om dan de waarnemingen te lezen over de "staat van het land": de vieze wegen en het blijkbaar onbeholpen geld. Goed dat je vlucht/je terugtrekt in het schattige Cotswold, want daar is jouw plek als ras-romanticus. Dus zullen we gretig gaan, waar jij ons brengt in de komende dagen.
    Groet,
    Peter

  • 01 November 2017 - 12:35

    Jolanda:

    Heerlijk om met jouw avonturen mee te lezen. Ik heb het gevoel dat ik er bij ben. Bedankt Cees.

  • 01 November 2017 - 18:36

    Ria Lagerman:


    Engeland, my favorite !!!
    Geweldig Cees dat je deze trip maakt. Het gebied ken ik een beetje, maar door jouw verhalen kom ik op plekjes waar ik nooit ben geweest. Jij weet ze altijd te vinden.
    Ik reis weer mee en geniet van je verhalen.
    Have A Nice trip and God bless..
    Ria

  • 01 November 2017 - 18:36

    Petra Lans:

    Wow Cees wat een mooi verhaal weer, zo boeiend dat ik er meteen inzit.
    Ik ga er lekker voor zitten,en reis gezellig weer met je mee.
    Hoop dat we met z'n allen jou mooie reis weer kunnen volgen. Eigenlijk reis je helemaal niet alleen. ;)
    Liefs Petra

  • 06 November 2017 - 15:32

    Theo Elizen:

    Beste Cees,

    Wat een prachtig verhaal weer.
    Al lezend zie ik het landschap voor me en ruik de herfst er bijna in.

    Bedank dat je mij kennis hebt laten maken met een voor mij, mooi stukje Engeland.

    Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Gloucester

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

Denkend aan weleer ('Old Thought')

Herfst, die naam voor vallende klimop en liefdevolle theetijd,
was ooit voor mij de gedachte aan de High Cotswold’s middaglucht,
Aan de aarde die geurt, het verkleurend bramenblad, onder zeilende wolken,
Vermengd met de liefde voor het lichaam en het reizen door het wuivend grasland.

O heerlijk klimmen, het vastgrijpen aan de rand, o snelle pas,
Gelijk het beukenbos, genietend van het buiten adem zijn,
De loftrompet gestoken over de nog onbekende Crickley cliffs, laat muziek gloeien in mijn gedachten.
Witte Cotswold, wijnrode bossen en kapotgeslagen, vochtig herfstblad.

Ivor Gurney

‘Old Thought’ is niet alleen een gedicht over het wandelen in de Engelse landstreek de Cotswold, maar ook een gedicht over veel meer dan dat alleen. Het is een passende introductie van de dichter en componist Ivor Gurney (1890 – 1937) uit Gloucestershire, misschien het meest bekend als musicus en oorlogsdichter uit de 1e Wereldoorlog.
Gurney’s gedichten getuigen van zijn liefde voor het landschap van Gloucestershire met dezelfde niet-sentimentele kracht waarmee hij verslag deed van de harde werkelijkheid van de loopgravenoorlog, en verklaren zijn geleidelijk afglijden in waanzin.
In 2010 volgde ik het spoor van Ivor Gurney op de voormalige slagvelden rond het Vlaamse Ieper, Nu, in 2017, zal ik in zijn voetsporen treden tijdens mijn bezoek aan zijn geliefde Gloucestershire. In de Cotswold zal ik Crickley Hill beklimmen, Gurney’s verheven plek waar hij zich alleen kon terugtrekken met altijd muziek en poëzie in zijn gedachten. Voor mij betekent dit het aanschouwen van het wisselende herfstlandschap en het ondergaan van de grote rijkdom aan herinneringen aan Ivor Gurney. Met altijd het weidse uitzicht over Gurney’s Gloucestershire beneden me…

Recente Reisverslagen:

03 November 2017

Epiloog

02 November 2017

Hymnus Paradisi

01 November 2017

Herinneringen

31 Oktober 2017

O England, my England!
Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 162227

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: