Terug naar school - Reisverslag uit Bad Berleburg, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Terug naar school - Reisverslag uit Bad Berleburg, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Terug naar school

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

29 September 2017 | Duitsland, Bad Berleburg

Terug naar school

Vandaag trek ik door de Duitse middelgebergten zoals ik die vroeger op school geleerd heb: Harz, Taunus, Sauerland... En zal ik weer afscheid moeten nemen van dit prachtige herfstland waar natuur en cultuur zoo innig hand in hand gaan. Een definitief afscheid ook van de zomer die juist vandaag nog even aan het langste eind trekt met temperaturen van boven de 20 graden. Ze strijkt nog eenmaal uitdagend haar gouden licht langs de kleurende hellingen en verwarmt aangenaam de vollopende terrassen. Vanaf morgen zal het anders zijn. Kille regen uit het westen die gevangen wordt in het wuivend spinrag en zwarte vogels die cirkelen boven de kale velden. Moddersporen op de wegen laten weten dat het werk gedaan is, "Dank Heer voor al dat wij dit jaar mochten oogsten!" Ik zie het uitgestald op het altaar van de St. Blasiuskerk in Hannover Muenden, de manden en kisten met de gewassen en de vruchten van het land. Ik maak een korte stop in dit vakwerkstadje, waar de riviertjes Werra en Fulda samenstromen en als Weser verder gaat. Twee worden samen één, al gauw niet meer van elkaar te onderscheiden. Vanachter mijn Milchkaffee sla ik de overwegend oudere echtparen op het terras gade en realiseer mij ineens dat sommige, misschien wel de meeste ouderen, er over een jaar of 10 niet meer zullen zijn, of hooguit alleen verder zullen moeten. Nieuwe grijze koppies, maar wel 10 jaar jonger zullen dan het terras bevolken en zal de cyclus zich herhalen. Dat ik zelf... Het klokkenspel van het raadhuis slaat 12 uur haalt mij uit mijn gedachten wanneer een bonte stoet patiënten en hulpnarren onder leiding van de 17-eeuwse chirurgijn Dokter Eisenbart aan de gevel tevoorschijn komt. Blijkbaar een geliefde inwoner van dit stadje, met zijn 17-eeuwse dokterspost...
In Brilon, aan het noordelijk uiteinde van het Rothaargebergte, de ruggegraat van het Sauerland, maak ik nog een tussenstop op weg naar mijn eindbestemming van vandaag, Bad Berleburg in het Hoogsauerland. De rit ernaar toe was prachtig, maar inspannend door het vele klimmen en dalen en het constante bochtenwerk. Ik koester mij in het zonnetje bij de Petrusbron, het fototoestel blijft nu vaker en vaker in de tas. Ik voel dat mijn zwerftocht ten einde loopt en wil nog even volop genieten van deze laatste zomerdag.
Achter in de middag kom ik aan op mijn laatste logeeradres, Hotel Fliegendes Klassenzimmer in Bad Berleburg, genoemd naar de bekende Duitse jeugdfilm van regisseur Werner Jacobs uit 1973. Alles in dit hotel staat in het teken van het "vliegende klaslokaal" en de vakken die daar onderricht werden. Mijn kamer draagt als titel "Natuurkunde" en ik slaap vannacht onder een wandgroot portret van Albert Einstein zelf, met uitzicht op de spreuk: "Seit die Mathematiker über die Relativitätstheorie hergefallen sind, verstehe ich sie selbst nicht mehr!" Douchen morgenochtend gaat onder de bekende formule E=mc2...
Dan wordt het tijd om zelf te relativeren: Dat dit een heerlijk weekje was, maar toch maar één van de 52. Dat de mooiste herfstkleuren uiteindelijk ook verdwijnen en dat ik toch het liefst met de voeten onder mijn eigen tafel zit!
Ik dank jullie voor het lezen van mijn reisverslagen en de inspirerende reacties daarop. Ze gaven mij ogen en oren en het plezier steeds weer de dagen voor jullie samen te vatten. Voor nou... en nog eens zullen we maar zeggen!







  • 30 September 2017 - 08:34

    Petra:

    Lieve Cees
    Wat was dit een mooie rit en wat een geluk dat jou egrvklep niet stuk ging met het klimmen en dalen. Ik heb heerlijk mee gereisd en kijk uit naar de volgende trip. Vandaag weer heerlijk aan je eigen tafel zitten en na genieten.
    Liefs

  • 30 September 2017 - 08:34

    Paul Lans:

    Cees,

    Bedankt dat je ons dagelijks even liet vluchten uit het alledaagse en ons liet meevoeren op je besluimeringen, avonturen en waarnemingen. Scherp, sfeervol en meeslepend waren je verhalen weer. Maar ook herkenbaar, het plezier om, aan het eind van de dag, je verhaal van die dag te mogen schrijven en het herbeleven van die dag. Voor mij ook altijd een hoogtepunt van de vakantiedag. Het was weer een genoegen!

    Paulus

  • 30 September 2017 - 08:35

    Petra:

    Lieve Cees het moet egr klep zijn hahaha

    Petra

  • 30 September 2017 - 12:10

    Liny Van Wijk:

    Het waren weer prachtige verhalen afgelopen week; ik heb ervan genoten.
    Waarheen gaat de volgende reis? En wanneer?

    Groeten,
    Liny


  • 30 September 2017 - 16:42

    Peter Geitenbeek:

    Cees, fijn dat je hebt genoten van Noord-Duitsland. Uit eigen ervaring weet ik hoe mooi en boeiend dat deel van Duitsland is. Ook in historisch opzicht een aanrader, met Quedlinburg als een hoogtepunt. Maak van de reis richting de historische stad Doesburg ook een onderdeel van je tocht op zoek naar schoonheid en beleving.

  • 30 September 2017 - 18:29

    Greet:

    Nog een keertje dan, het is super .
    Blij dat ik weer mee mocht reizen.
    Kan nu dubbel genieten van de herfst met in gedachten jou beschrijvingen.
    Hoop dat we nog veel van je mogen lezen.
    Groetjes Greet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 162223

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: