Een wolkje natuur en een snuifje cultuur
Door: Cees Sleven
Blijf op de hoogte en volg Cees
12 April 2017 | Duitsland, Meiningen
Gedwee vervolg ik mijn weg over het landgoed. Het is prachtig hier en ik geniet van de stilte. In het bos huldigen de vogels het voorjaar en tonen de beukenbomen hun eerste, tere groen. Bemoste rotsen springen naar voren en het bijzondere licht lokt mij verder en verder het bos in. Tot ik aan een waterval kom en het bos wijkt voor een schitterend uitzicht op het Werradal. Om mij heen vermengt zich het geluid van het vallende water zich met dat van de wind in de boomtoppen. Hoe verder ik dwaal, hoe groter groeit de oorverdovende stilte. Noem het eenzaamheid. Ik zou hier zomaar Goethe's junge Werther tegen kunnen komen of een doelloos zwervende Ernest Christophor Dowson. Zij wisten wat lijden aan de eenzaamheid betekende. Ik ontwaak uit mijn mijmeringen wanneer de zon alles in het volle licht zet en een prachtig relief aan de omgeving schenkt. Een gevoel van dankbaarheid overvalt mij, dankbaar om hier te mogen zijn. En dat gevoel met jullie te kunnen delen.
Ik kom aan de Duivelsbrug, weer zo'n romantisch landschapselement uit het eind van de 18e eeuw. Twee overhangende rotspartijen verbonden met een hangbrug. En weer maak ik een inschatting: Minder treden, een solide leuning en het schommelen van de brug valt erg mee. Ik waag het erop. De beloning is de moeite waard: het uitzicht op Schloss Altenstein in vogelperspectief. Mijn camera fotografeert deze climax in 3D en panorama. Ik hou met een hand stevig de leuning vast, het koordje van mijn Tilleyhat stevig onder mijn kin. In de grot onderaan de voet van de rots neem ik afscheid van deze bijzondere plek op dit bijzondere landgoed. Geheel in stijl, dat wel, in de filosofie van aflopende 18e eeuw, terwijl ik met de ogen naar het licht knipper: "Uit het duister verleden in een heldere toekomst".
De middag is voor de cultuur, de cultuur van de stad Meiningen. In Meiningen, de theaterstad en de stad van Brahms, bezoek ik het hoogbarokke Schloss Elisabethenburg dat een museum herbergt waarin een rijke kunstcollectie is te zien, bijeengebracht door opeenvolgende adellijke lieden, met als belangrijkste figuren Hertog Anton Ulrich (18 kinderen bij 2 vrouwen, het verzamelen zat hem in het bloed wist de vrouwelijk suppoost mij in vertrouwen te vertellen) en -ja daar is hij weer- Hertog Georg II van Sachsen-Meiningen. Eerstgenoemde heeft mijn speciale belangstelling vanwege de grote verzameling romantische landschappen uit de 18e en 19e eeuw. Georg II was de "theater- en muziekman" en onderhield zich met beroemde componisten, musici en dirigenten en was nauw betrokken bij de oprichting van de beroemde Meininger Hofkapelle. Een prachtige verzameling muziekinstrumenten getuigt van zijn grote liefde voor de muziek.
Maar ik start mijn gang door het museum in de barokke zalen en vertrekken van de 1e verdieping, die vol hangen met romantische landschappen. Zalen met glimmende mozaikparketvloeren waarop mijn schoenen piepend de stilte verbreken. Met kostbare Belgische wandtapijten en veel barok pleisterwerk. Ik zie de Duivelsbrug op een schilderij van Carl Wagner (1796-1867), 3x zo hoog als in werkelijkheid, maar wat heerlijk romantisch! Veel bekende namen kom ik tegen: Bachen, Wagners, Oranjes, een immens groot schilderij van onze Ferdinand Bol waarop een uitdagend naakte Semele een ontmoeting heeft met Zeus. Zaal na zaal loop ik af, als ongeveer enige bezoeker in dit hele grote gebouw. Alleen wanneer ik langs wandhoge spiegels loop zijn we even met z'n tweeen. Ontroerd raak ik bij een maanlandschap van Aerd van der Neer dat ergens, enigzins bescheiden een plekje gekregen heeft op de dure houten lambrizering.
Op de 2e verdieping gaat alle aandacht uit naar de muziek, de grote passie van Hertog Georg II van Sachsen-Meiningen.Veel is er te zien over zijn connecties in het Meininger muziekleven, onder andere over de componist en latere dirigent van de Meininger Hofkapelle, Max Reger. Er is ook veel te luisteren en omdat het morgen Witte Donderdag is kies ik voor Max Reger's "Requiem - opus 83" voor mannenkoor. Terwijl de koptelefoon mij afsluit van de omgeving richt mijn blik zich op de naastgelegen zaal waarin zich de verzameling Middeleeuwse en Renaissance kunst bevindt. Aandoenlijke Madonna's met kind, heiligenbeelden en crucifixen. Mijn oog wordt gevangen door een kruisafname, waarna dit beeld zich verbindt met het requiem op mijn oren. Met een dikke keel tot gevolg. De tweede vandaag. Het is een goede week voor diepe gevoelsmomenten...
-
13 April 2017 - 00:08
Job Cieraad:
Ik heb eens iemand horen zeggen 'Cees is een tovenaar met woorden'... Zijn gekozen woorden maken een toverstaf overbodig, want al bij de eerste zijn raakt de lezer betoverd en wordt het verhaal ingezogen als het ware. Mijn maag draaide even bij het begrip hoogtevrees, waarbij ik uit ervaring weet dat als zoiets toeslaat je heel creatief kunt worden om te proberen zo snel en daarom zo ongemakkelijk mogelijk proberen je te verplaatsen naar de diepte onder je... Zelfs een armleuning kan dan nog te hoog zijn... Ik zou willen dat je op de middelbare school zo'n leerboek zou hebben over de geschiedenis in combinatie met kunst en cultuur en landschappelijke verklaringen, zoals Cees deze weet te verwoorden! Met het zweet in mijn handen was ik getuige van de afdalingen, en van opwinding en spanning bleef ik geboeid in het verhaal! Tilleyhoedje voor je af Cees! -
13 April 2017 - 06:06
Paul Lans:
Cees,
Weer een geweldig en inspirerend verslag. Zelfs de reacties op je verslagen worden beter en beter. Je voert ons niet alleen langs oorverdovende hoogtes, langs kunst, kitsch en natuur, je inspireert ook om van de reacties iets bijzonders te maken. Maar ondanks je hoogtevrees opereer jij op eenzame hoogte als het gaat om het beschrijven van datgene wat je beroert. Ik neem mijn spreekwoordelijke petje wederom voor je af. Nu weer terug naar de werkelijkheid en op weg naar Epe om te zorgen voor brood op de plank. Onderweg voelt het nog even aan alsof ik ....
Graag tot morgen maar weer! -
13 April 2017 - 09:17
Hout:
Wat goed te zien, dat je er weer op uitgetrokken bent. Helemaal alleen en deels in jezelf gekeerd om alles tot in details in je op te nemen en het vervolgens aan ons door te sluizen. Waarvoor dank. Ga zo door. Ik lees je verhalen met veel plezier!
Hout -
13 April 2017 - 18:32
Greet:
Stoer hoor,waaghals.Maar vast nodig om zo'n mooie beschrijving te maken weer.
Opnieuw genoten.Van wie heb je toch dat talent?
Reageer op dit reisverslag
Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley