Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

10 April 2017 | Duitsland, Fulda

Over een bisschop die ratelt, en over een bisschop die vermoord is,
en ook nog over een dichter die in sprookjes gelooft...

Voor mijn culturele zwerftocht ben ik dit keer naar het oosten van Duitsland getrokken, naar het grensland tussen Hessen en Thueringen. Een stil en nog autenthiek gebied waar industrie en natuur gedwongen hand in hand gaan. Dorpen en vakwerkstadjes liggen uitgestrooid tussen de beboste heuvels met huisjes in pastelkleuren. Oker, groen, rose. In harmonie met de kleuren die het ontluikende voorjaar daar uitbundig aan toevoegt. Vele tuintjes en erven zijn versiert met gekleurde eieren in de struiken, want het is de "Karwoche", de Goede Week voor Pasen. Ook in de grote stad gaat deze week niet ongemerkt voorbij. Zo treft in in Fulda, de stad waar ik mijn zwerftocht begin, een grote menigte voornamelijk jongelui aan, op het voorplein van de Dom. Deze staat verzameld rondom 's werelds grootse "Rhoenklapper", een immens grote ratel die in de Karwoche de zwijgende klokken vervangt. "Rhoen", met o-umlaut, is de vulkanische streek ten noordoosten van Fulda waar de jeugd op Paaszaterdag met ratels luidruchtig langs de deuren gaat onder het zingen van: "Wir haben geklappert fuers Heilige Grab und und bitte um eine milde Gab" en hopen dan op gulle gaven in de vorm van paaseieren, geld en snoep. De bisschop zelf is hier naartoe gekomen en staat niet alleen als herder tussen zijn kudde, maar is hier ook om zich in het zweet te werken wanneer hij de Rhoenklapper in beweging probeert te krijgen. En inderdaad, al gauw vult het geluid van de grote houten hamers die op het klankbord slaan het plein en kruipt tegen de barokke facade van de Dom omhoog tot in de torens, als troost voor de klokken die tot Paasmorgen moeten zwijgen. Er zijn heel veel zelfgemaakte ratels aanwezig, nieuwe maar ook heel oude waarmee opa's waarschijnlijk zelf nog mee langs de deuren zijn gegaan. Want het is een hele gebeurtenis hier op het voorplein. Ouders, grootouders en heel veel kinderen moedigen de bisschop aan die applaus krijgt voor zijn noeste arbeid. De lokale media doen verslag, menig selfie met de bisschop wordt gemaakt.
Ik ga in de Dom intussen op zoek naar die andere bisschop, de heilige Bonifatius, die gek genoeg "Apostel van de Duitsers" wordt genoemd. Maar wij hadden hem toch vermoord? In ons eigen Friese Dokkum! Wel al een tijd geleden, op 5 juni 754. Maar de tijd heelt alle wonden en hij voelt toch een beetje van ons... In de crypte vind ik zijn graf en zijn beeltenis terwijl hij getroffen door het zwaard ter aarde stort terwijl de engelen hem een overwinningskrans aanreiken. Tevergeefs zoek ik naar een bijl als moordwapen. Altijd gedacht...
Later op de middag loop ik ook nog even de barokke kerk van St. Blasius binnen. Want voor die heilige is een bedankje wel op zijn plaats. Als jongetje ontving ik meermalen de Blasiuszegen middels twee gekruiste kaarsen rond mijn keel plus een onverstaanbaar prevelement, maar wel met de garantie dat je een levenlang gevrijwaard zou zijn van visgraatjes in je keel. En toch... altijd weer dat wantrouwen als er zo'n prachtige, goudgele makreel op het menu staat. Maar nu maak ik het goed met Blasius, ik brand een kaarsje. Voor meer dan 60 jaar ongeloof.
Het was een fijne kennismaking met het barokke Fulda. Als ik de stad verlaat is de lucht dichtgetrokken en het relief bijna helemaal uit het landschap verdwenen. De typisch gevormde heuvels van de Rhoen doemen somber op links en rechts van mij wanneer ik achter een kruipende tractor bijna tot stilstand kom. Het is 's werelds grootste "Rhoenklapper" die huiswaarts keert en dezelfde bochtige, onoverzichtelijke route gaat die ik heb gekozen. Zal ik wel? Zal ik niet? Er voorbij gaan is eigenlijk geen optie. En dan... een stukje rechte weg voor me. Bonifatius, Blasius en Karl Opel, ik roep ze aan en geef gas...
Een uur later arriveer ik veilig in Villa Rossek te Bad Liebenstein in het Thueringer Wald. En statig gebouw met statige kamers waarin ik mij gelijk thuis voel. Op mijn verzoek is er speciaal een schrijftafeltje klaargezet van waaraf ik dit verslag zit te schrijven. Onder het toeziend oog van Ludwig Bechstein, de grote sprookjes- en sagendichter uit Thueringen. Inspirerend gezelschap op een inspirerende plek. In dit land van sprookjes en legenden. De avond is gevallen. Nevelflarden hangen aan de beboste heuvels, als geesten die ook nog wel een verhaal te vertellen hebben. Ik trek de gordijnen dicht en in plaats van een bijbel vind ik de "Verzamelde Sprookjes" van Ludwig Bechstein in mijn nachtkastje. En vanaf de wand ziet Ludwig dat het goed is...

  • 10 April 2017 - 23:20

    Job Cieraad:


    Helemaal geweldig deze tekst! Cees schrijft zo beeldend, waardoor het verhaal ongemerkt overgaat in bewegende beelden! Geweldig met ook nog eens voor mij nieuwe feiten! Zo'n verhaal wil ik iedere avond voor het slapen gaan wel even lezen. De schrijfstijl van Cees zorgt ervoor dat ik al begin te dromen voordat ik in slaap ben gevallen. Ik hoop toch echt dat ik morgen weer getrakteerd wordt op zo'n levensecht verhaal dat de fantasie prikkelt! Welterusten!

  • 11 April 2017 - 07:48

    Marije:

    Ha ha! Die visgraat!

    Leuk. Veel plezier Cees!

  • 11 April 2017 - 08:06

    Paul Lans:

    Ongemerkt kruip ik weer weg in je auto, terwijl mijn neus geprikkeld wordt door de 'nieuwe-auto'-geuren. Vol vertrouwen gaan we het avontuur tegemoet, haast onmerkbaar geef ik je een seintje dat het veilig is om de trekker in te halen. Je gasvoet reageert onmiddelijk. Wat een heerlijke dag hebben we weer achter de rug zo. Cees weer bedankt voor dit 'uitje'. Ik ben benieuwd waar we morgen heen gaan.

    Groetjes,
    Paulus

  • 11 April 2017 - 09:43

    Greet:

    Heerlijk weer.die mooie verhalen.verheug me op de rest.
    Geniet,Liefs je zus

  • 11 April 2017 - 09:51

    Liny Van Wijk:

    Cees, je was precies op het juiste moment op de juiste plaats. Wat heb je al veel meegemaakt op dag 1.
    Ik ben benieuwd hoe het de volgende dagen zal gaan en ik hoop dat het weer meewerkt. Dat is wel zo plezierig.
    Geniet van alles wat je tegen komt, de tijd vliegt. Toch?

    Groeten,

    Li8ny

  • 11 April 2017 - 10:24

    Neola Kooijman:

    Als ik jou verhaal lees en mijn ogen sluit waan ik mij op het zelfde pad waar jij je begeeft, de geschiedenis het beleven van deze paasweek omgeving en cultuur geweldig Cees zoals jij dit beschrijf.



  • 11 April 2017 - 12:41

    Petra:

    Wow Cees wat een mooi verhaal, ik zit op je mooie achterbank niet veel ruimte maar ruimte genoeg ben maar klein opdondertje hahaha!! Wat een mooie eerste dag,hield wel even mijn adem in langs de trekker,maar met jouw stuur kunst is niks mis. Op naar dag twee ik zit op tijd in je auto en weet zeker dat het weer een mooie dag van genieten word.
    Liefs Petra

  • 11 April 2017 - 20:08

    Karin:

    Veel plezier Cees!!

  • 11 April 2017 - 22:16

    Ria:

    Heerlijk om weer met je mee te reizen Cees, blijf vooral achter de tractoren met je mooie nieuwe auto, want ze hebben grote wielen !!,
    Ik verheug me op morgen, hoop dat je een beetje aardig weer zult hebben.
    Schlaf gut.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 162217

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: