Tervuren (epiloog) - Reisverslag uit Tervuren, België van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Tervuren (epiloog) - Reisverslag uit Tervuren, België van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Tervuren (epiloog)

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

19 Oktober 2014 | België, Tervuren

De nieuwe dag begint helder en fris na een nachtelijke regen die de okergele herfstbladeren nog aan het donkere asfalt vast doet plakken. Hanengekraai en het geblaf van een erf hond in de verte benadrukken de stilte van het ochtenduur. Een paar laatste wolken trekken achter het regenfront weg naar oosten, de zon strooit uitbundig haar vroege herfstlicht over de glimmend natte daken van 's Gravenvoeren. In die ochtendstilte neem ik afscheid van Veerle en haar B&B "Hof van Vervoering" en verlaat ik de Voerstreek op weg naar Tervuren, het kunstenaarsdorp bij Brussel. Maar niet nadat ik bij de plaatselijke VVV het boekje "Door den Oorlog moeten lijden - De Voerstreek in 1914 - 1918" heb opgehaald, dat de geschiedenis vertelt van de doortrekkende Duitsers in die eerste oorlogsdagen van augustus 1914. Voor Nederland was het toen kantje boord, maar de neutraliteit van België werd WEL geschonden en de Voerstreek lag op de marsroute van de vijand.
Nu is de weg van Luik naar Brussel 6-baans en voorzien van het snelste asfalt en na iets meer dan een uur neem ik de afslag naar Tervuren, waar ik mij in café "de Keizerskroon" probeer in te lezen in de School van Tervuren, een groep kunstschilders die zich rond 1870 te Tervuren vormde, rondom Hippolyte Boulenger. Ik kan mijn aandacht nauwelijks bij mijn papieren houden want het is gezellig druk in de Keizerskroon. Het is markt in Tervuren en dat is hier bij uitstek een sociale aangelegenheid die zich voornamelijk in de cafés afspeelt. Opvallend veel vrouwen die al zo vroeg aan het bier zitten. En ook de witte wijn is populair. Ik hou het bij een kopje koffie, weggedoken in een hoekje en geflankeerd door twee oude baasjes die, steeds na een periode van lang stilzwijgen, een paar woorden onverstaanbaar Vlaams met elkaar wisselen.

Zo moet het er ook aan toegegaan zijn in herberg "In den Vos", hier schuin tegenover aan de Markt, waar de schilders elkaar vanaf midden 19e eeuw regelmatig ontmoetten en over hun kunst van gedachten wisselden. Zij hadden het landelijke dorpje Tervuren ontdekt en kwamen er in de vrije natuur schetsen en schilderen, net als eertijds in het Franse Barbizon. Hyppolyte Boulenger was de eerste en sterkste persoonlijkheid van de groep en bedacht tijdens een gezellig samenzijn met zijn kunstvrienden “In den Vos” de naam “School van Tervuren” aan dit Belgisch Barbizon. De uittocht van kunstenaars uit het Brusselse was niet meer te stuiten en 3 opeenvolgende generaties schilders portretteerden het dorp, het feeërieke Zoniënwoud met de bronnen van het riviertje de Voer, en de directe landelijke omgeving. Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 kwam er een einde aan de School van Tervuren, maar de plekjes bleven hun schilderachtigheid behouden tot op de dag van vandaag. Voor de schilder, de fotograaf en de wandelaar…

Voor ik hun werken ga bewonderen in museum “Hof van Melijn” betreed ik eerst het School-van-Tervuren-pad dat mij langs de mooiste plekjes zal voeren waar Hyppolyte Boulenger, Joseph-Théodore Coosemans, Alphonse Asselbergs en al die andere pleinairisten ooit hebben zitten schilderen. Op deze ultieme herfstdag wandel ik langs de oude pastorie, zo vaak door de schilders van de Tervuurse School op het doek gebracht. Aan de Hertenbergstraat blijf ik even stil staan tussen de vijvers voor het Robiano kasteel, dat ook ontelbare malen is afgebeeld, steeds omlijst door het omringende natuurschoon met zijn vijvers en bomen. Ik bevind mij hier in het brongebied van de Voer, moerassig bosland waarin de schilders heel wat inspiratie vonden voor hun ‘sous-bois’, doeken die helemaal gevuld zijn door een bosgezicht. Ook mijn fototoestel maakt overuren wanneer de schilderachtige weg naast het moerassig gebied afloop. Ik geniet van het warme invallende licht tussen de bomen, zie water glinsteren tussen het bladerdek. Zilver tussen goud, goud tegen zwart. De herfst prikkelt nu al mijn zintuigen en vormt een grandioze finale van mijn zwerftocht.

Museum “Hof van Melijn” is helemaal gewijd aan de schilders van de Tervuurse School en waar ik na afloop van mijn wandeling de enige bezoeker ben. Op de schilderijen herken ik moeiteloos de plekjes waar ik zojuist ben langsgekomen, in realistische en impressionistische stijl op doek gezet. De Wolvenweg, een van de meest schilderachtige holle wegen deze ‘Wolvengracht’, zoals hij ook wel genoemd werd, met kapellen boven en beneden. Ook de Robiano-vijvers zijn veelvuldig vereeuwigd, vaak in uitbundige herfsttooi. De prachtige winterlandschappen die er hangen, maken in mij een nieuw verlangen los: dat naar die onbestemde winterdagen wanneer dikke sneeuwvlokken uit loodgrijze luchten omlaag dwarrelen en het hele land een onwerkelijk, haast magische aanblik geven. Misschien is het wel daardoor dat ik altijd van het intieme van de winter zal blijven houden: het verkleint zo de wereld om je heen en vanuit die veilige geborgenheid is het heerlijk dromen van wat daarna weer komt...

Hier neem ik afscheid van mijn schilders, de herfst en de drie dames achter de balie die mij binnen lieten zonder betalen omdat zij niet wisselen konden… Ik sla mijn biljet van € 50,- stuk in de Taverne aan de Markt voor de plaatselijke lekkernij, de garnalenkroket. Een verlate lunch waarna ik mij in de file stort op weg naar huis, een spookrit van vele uren die mij weer terug brengt in de realiteit van alle dag…

…wanneer men
de herfstdagen mag beleven
en beseft hoe
eenzaam komende kaalte is
voelt elk gevallen blad
als een
dubbel kostbaar gemis… “Vallend Blad” - Loes

  • 19 Oktober 2014 - 20:54

    Paul:

    Cees,

    Fijn weer n fijne dag weg in het Belgische. Met Bart aan de lijn volg ik je door het Tervurense. Jammer dat het alweer voorbij is dit uitje vanaf de bank. Cees weer bedankt voor n inkijkje in je belevenissen.

    Groetjes,

    Paulus

  • 19 Oktober 2014 - 23:55

    Neola:

    Hoi Cees,
    Weer genoten van je reis verslag van deze week met jouw verhaal ben ik meer betrokken geraakt met de verandering in de natuur ja het wordt nu echt herfst.
    Ook bedankt en tot ziens.Neola.

  • 26 Oktober 2014 - 21:13

    Peter Van Den Hout:

    Beste Cees,

    Weer erg genoten van je romantische reisverslagen, maar veel later dan ik zelf wilde. (...) Neemt niet weg, dat ik ze nu allemaal achterelkaar kan lezen. Leert me wel een beetje begrijpen, waarom jij - in tegenstelling tot mij - zo gek bent op de winter. Dat jaargetijde beschouw ik juist als een donkere, gure weg, die gelopen moet worden om weer uit te komen bij de lichte lente. Blijft trouwens wel erg ,leuk, die uitstapjes met een uitgesproken doel, plus de B&B overnachtingen die er dan bij horen. Dank voor je reisverslagen en tot ziens. En groeten aan Mieke natuurlijk!

    Hout (ook van Hollander)

  • 26 Oktober 2014 - 21:18

    Greet:

    Hoi Cees,

    Dank voor je prachtige verhalen, ik heb wederom genoten van alle mooie herfst beschrijvingen, dat doet mijn herfst hart erg goed. (...)

    Fijne week verder en tot mails, groetjes aan allemaal,
    Greet en Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Tervuren

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

Ingeklemd tussen Maas, Nederlands Limburg en het Waalse land van Herve ligt een uniek stukje Vlaanderen (Limburg) met een overvloed aan natuurschoon: de Voerstreek. Een prachtig golvend landschap met grote hoeven in brede valleien met weilanden en bossen. En rustige dorpjes, de zes Voerdorpen: Moelingen, 's Gravenmoeren, Sint-Martens-Voeren, Remersdaal, Teuven en Sint-Pieters-Voeren. Vele riviertjes, vaak gevoed door natuurlijke bronnen, doorstromen dit gebiedje waar ik mij graag in herfstige sferen "in vervoering" wil laten brengen. Mijn lichte weemoed toetsen aan laatmiddag licht en duizend-kleurenpracht...
En dan treed ik uit dit schilderij en trek naar Tervuren bij Brussel om nader kennis te maken met de schilders van de Tervuurse School. Ook zij vormden een soort artistieke protestbeweging tegen de stroeve, uitgebluste academische schilderkunst van hun tijd (19e eeuw) en lieten zich inspireren door het omringende landschap dat zij op pre-impressionistische wijze aan het doek toevertrouwden. Ik loop het School-van-Tervurenpad langs plekjes waar ze ooit geschilderd hebben en bezoek het museum Hof van Melijn waar hun schilderijen zijn te bewonderen.
Uiteraard neem ik jullie weer mee op deze zwerftocht, om samen met mij te genieten van dit late herfstavontuur. Gewoon even halt houden, heel even maar, want alles gaat altijd verder... maar toch: van harte uitgenodigd!

Recente Reisverslagen:

05 Januari 2015

En dan nog dit...

19 Oktober 2014

Tervuren (epiloog)

16 Oktober 2014

Winterklaar

15 Oktober 2014

Verborgen verleden

14 Oktober 2014

Falling in love
Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 162263

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: