Alex - Reisverslag uit Lautenthal, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Alex - Reisverslag uit Lautenthal, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Alex

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

23 Mei 2014 | Duitsland, Lautenthal

"Die Berge wurden steiler, die Tannenwälder wogten unter wie ein grünes Meer, und am blauen Himmel oben schifften die weiβen Wolken", zo beschreef de jonge Heinrich Heine in 1824 het fraaie landschap van de Harz in zijn later beroemd geworden "Harzreise". Vandaag wil ik het pad van deze romaticus volgen en dieper het gebied in trekken op zoek naar die duizend verschillende vergezichten, die frisgroene dalen en de talrijke stroompjes die zijn dichterlijk ziel zo wisten te beroeren. Maar hoe anders zal het uitpakken! De dag begint grijs, nevelslierten hangen in de boomtoppen en diepe plassen liggen langs de weg. Vannacht heeft het flink gebliksemd en stevig doorgeregend. En ook de temperatuur is behoorlijk gedaald. Tijdens mijn ontbijt blijkt de weersomslag een geliefd onderwerp voor mijn praatgrage gastvrouw te zijn, evenals fitness, gezond eten en haar voortdurende strijd tegen het ouder worden. Wat er op tafel staat is daar duidelijk een afspiegeling van: mijn boter durf ik niet meer aan te raken, van vleeswaren op de vroege ochtend was ik toch al geen fan. In plaats daarvan tomaatjes, sinasappelschijfjes, magere kaas en meer van die gezonde zaken. Ik laat het allemaal gelaten over mij heen komen, haar vriendelijkheid zal zeker niet aangetast worden door de tijd. Ook zij is van 1949, tenger en klein van stuk. Met blonde haren die zij voortdurend uit haar gezicht strijkt. Wanneer zij mij een gymnastische oefening voordoet, zie ik daarin een duidelijke grijze uitgroei. De strijd lijkt gewonnen, de oorlog zeker nog niet...
Om precies 10 uur meld ik mij aan de kassa van "Lautenthals Glück", een historische mijnbouwmuseum op een van de vele plekken waar koper en zilver werd gewonnen. Deze duizendjarige mijnbouw bezorgden de bewoners van de Harz werk en brood en de hoge heren de middelen om prachtige bouwwerken te realiseren. Het museumterrein ziet er wat verlopen uit met veel roestig ongeregeld, alsof alles zo is blijven liggen nadat de mijn eind vorige eeuw definitief moest sluiten. Er blijken nog twee bezoekers: vader Peter en zoon Alex. Alex van 12 is hyper. Dat blijkt als we gedrieën in een smal bootje stappen om in een ondergrondse mijngang een stukje te gaan varen. Varen klink te gemakkelijk, we moeten ons al trekkend aan een staalkabel aan het plafond zo'n 250 meter door de donkere gang wurmen, onder voortdurend geklaag en geschreeuw van Alex die denk bij de minste beweging van het bootje zijn hoofd te stoten of over boord te slaan. Deze bootjes van zo'n 10 meter lengte werden gebruikt voor het transport van het erts, 6000 kg per boot over een afstand van 4000 meter, "getrokken" door jongens nauwelijks ouder dan Alex. Leef- en arbeidsomstandigheden van de mijnwerkers zouden verder vandaag het centrale thema vormen. We maken kennis met Uwe, de zwaar bebaarde machinist die ons met een mijntreintje 250 meter de berg in zal brengen. Bij Alex slaat de paniek weer toe als wij in een soort kooien op wielen plaats moeten nemen. Uwe spreekt geruststellende woorden tot hem, trekt aan de bel en zet het treintje in beweging. schokkebonkend verdwijnen wij in de berg onder een oorverdovend lawaai van rails en wielen dat zelfs Alex overstemt. Het treintje komt schokkend tot stilstand in een wat grotere, flauw verlichte ruimte, aan het begin van een kilometers diepe mijnschacht. Uwe vertelt, plichtmatig maar met een gezonde dosis galgenhumor. Alex staat te draaien, kan de aandacht niet vasthouden. Toen de berg boven ontgonnen was ging men de diepte in, laddertje voor laddertje, van plateau'tje naar plateau'tje. Later met een soort door waterkracht aangedreven bewegende trappen of hangend aan een staalkabel. Maar altijd minstens 60 uur in de week. Jonge jongens hakten de stenen fijn, weduwvrouwen wasten de brokken, tot hun knieën staand in water van 5 graden. De mijnwerker werd gelokt door de landheren met een rij aan privileges: hij mocht hout kappen voor de bouw van zijn huis en ter beveiliging van de schachten (!). Hij mocht brouwen, bakken, vissen en jagen. Hij mocht markt houden en hoefde geen belasting te betalen. En in zijn spaarzame vrije tijd hoefde hij geen hand- en spandiensten te verrichten. Alex vraagt ongeduldig wanneer hij nu naar beneden mag, maar Uwe wijst hem gedecideerd op een trap naar boven die naar de bergkapel leidt. Een uitgehouwen ruimte met twee rijen bankjes, één voor de katholieken,
één voor de protestanten... Dan weer trappen naar beneden naar een ruimte waar Uwe het eigenlijke werk demonstreert: met steenbeitel en hamer, 60 slagen per minuut op een stuk wand van 1 meter bij 75 centimeter, tot een diepte van 1 centimeter. Alles lag vast. Tot in de finesses geregeld. In 1840 verschenen de eerste pneumatische boren. Uwe demonstreert: vraagt eerst of wij de vingers in onze oren willen stoppen. Het is eigenlijk ook het moment dat ik mijn vingers in de mond van Alex zou willen stoppen; hij begint knap irritant te worden, het duurt hem allemaal veel te lang. De herrie van de boor is oorverdovend en hoewel de techniek een voorsprong nam, ging het met de gezondheid van de mijnwerkers letterlijk bergafwaarts: doofheid, stoflongen, loodvergiftiging en het vooruitzicht nauwelijks de 40 jaar te halen. En de opbrengst? Uwe laat een klompje zilver van hand tot hand gaan. Het formaat plaatst zijn verhaal in een nog groter perspectief. We komen weer aan bij het treintje, de kooien sluiten zich en even later razen wij weer terug naar het daglicht. De roestige apparaten op het museumterrein hebben ineens een andere betekenis gekregen. Ik fotografeer nog wat roestige wagonnetjes. Dan heeft opa straks een sterk verhaal voor zijn kleinzoon. Wacht ik niet mee tot hij net zo oud als Alex is...
Het staat op regenen en ik besluit met een omweg naar St. Andreasberg te rijden voor de lunch. Misschien iets warms eten, gezien de ervaringen van gisteren. Zelfs onder de loodgrijze lucht zijn de uitzichten prachtig. Wolken komen maar met moeite over de heuvelkammen heen en schuiven als geesten de dalen in. St. Andreasberg in de mist. Het is er nat en naargeestig en ik speur naar enig leven. Alles schijnt gesloten, terwijl het toch al na tweeën is. Bij een eethuis ontdek ik een aantal racefietsen die tegen de pui gezet zijn. Ik waag de gok en ga naar binnen. Een en al gezelligheid: een clubje Deense wielerfans is hier neergestreken na een trainingsritje op de hellingen hier in de omgeving. Ze zitten achter grote borden spaghetti Bolognese en al snel heb ook ik mijn keus gemaakt: indachtig mijn gastvrouw en het uur van de dag bestel ik hetzelfde, maar dan in een normale portie. We raken in gesprek in gebrekkig Engels en blijken hetzelfde virus te delen, de besmetting die Tour de France heet. Later wanneer ik het groepje in een afdaling inhaal word ik uitgebreid nagezwaaid. Terug op mij kamer zie ik de zon weer tevoorschijn komen, maar ik neem die uitnodiging niet aan. Uitgeteld val ik in een dromenloze slaap...

  • 24 Mei 2014 - 08:50

    Greet Sondaar:

    Wat een heerlijk verslag van je mijn reis door de mijn, spannend grappig en vooral zeer boeiend.
    Doet mij een beetje denken aan ons tochtje in het treinmuseum.
    Alleen dit is echt. Leuk om straks te vertellen aan Till.

    Groetjes Greet

  • 24 Mei 2014 - 10:01

    Ria:

    geweldig verhaal Cees, ik heb heerlijk gelachen en ben met je meegegaan naar beneden in de diepte. Wat een leven was dat vroeger. Ik kan me voorstellen dat schreeuwende Alexje daar helemaal niets mee heeft, alleen maar angst....
    Het zit er al weer op voor je, jammer... Maar ik wacht gewoon op de volgende reis en volgende en volgende enz..
    gute heimfahrt !!!!
    Ria

  • 24 Mei 2014 - 16:51

    Peter Geitenbeek:


    Net terug van Texel en daar zijn de reisverhalen van Cees. Stevig trappend duin op en tegen de wind in, en suizend duin af op weg naar de zee. Stilte met alleen het geluid van duizenden vogels om ons heen. Cees je hebt het weer geweldig gehad in het aanpalende Duitsland. Wij op ons eiland. Tijd om de ervaringen uit te wisselen.

  • 24 Mei 2014 - 20:44

    Theo Elizen:

    Weer een mooi verhaal Cees!!
    Ik adviseer je om voor een volgende trip alvast een potje ritalin-snoepjes in te pakken.

  • 24 Mei 2014 - 23:29

    Paul Lans:

    Cees,

    Na een gevulde zaterdag, een middag in de keuken en een gezellige avond met vrienden ben ik nog even snel samen met jou op pad geweest. Ondanks Alex, even een rustpuntje in een gevulde zaterdag. Dank daarvoor.

    Groetjes,

    Paul Lans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 162208

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: