L'uomo Bellissima - Reisverslag uit Göttingen, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu L'uomo Bellissima - Reisverslag uit Göttingen, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

L'uomo Bellissima

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

21 Mei 2014 | Duitsland, Göttingen

We treffen ons in de ontbijtzaal van Haus Quentin. En met "ons" bedoel ik de enige andere gasten, een Nederlands echtpaar, dat duidelijk ruzie makend over een familiekwestie aanschuift bij het ontbijt. De woordenwisseling gaat gewoon door aan tafel in de veronderstelling dat ik hun conversatie toch niet kan verstaan. Tot mijn gastvrouw aan tafel bij mij komt informeren of alles naar wens is. Met een ferm "ja, dank u!" treedt er een ijzige stilte in. We spelen stommetje en vermijden oogcontact. Het is een bijzonder stel, een beetje ordi. Hij met een restant krullend haar in de nek, zij met een gevaarlijk diep decolete, te zwaar voor de kleine ronde tafel waaraan zij zitten. Veertigers waar de glans een beetje vanaf is. Net als vanaf de lak van hun Renaultje dat naast mijn auto geparkeerd staat. Ik verbreek de stilte en begin over het mooie uitzicht vanuit de ontbijtzaal. Saved by the bell! Gezamenlijk richten zij zich nu tot mij en zijn vanaf dat moment een en al vriendelijkheid. Ergens tussen de kaas en de jus d'orange leggen zij hun handen in elkaar en wisselen verliefde blikken uit. Ik analiseer voor mijzelf: reddende actie of verkeerde inschatting? Als ik vertek word ik uitgebreid nagezwaaid...
De autorit naar Korbach is wonderschoon. Strijkkwartetten van Mozart begeleiden het wenden en keren langs fris groene dalen en donkergroen beboste vergezichten. Ik vind het niet erg om achter een langzaam rijdende vrachtwagen te zitten. Prima om alle kleuren en het spel van licht en donker goed in mij op te kunnen nemen, terwijl mijn voet speelt met het gaspedaal zoals een musicus met Mozart's strijkkwartet.
Daar waar het Sauerland naar het oosten toe afvlakt ligt het stadje Korbach met zijn historische stadskern. En een juweel is het. Ik ga een nieuwe dosis kunst en cultuur niet uit de weg, maar alles is hier afgepast en overzichtelijk. Op de torenspits na, want die staat scheef. Rond het middaguur wil ik koers zetten naar Hildesheim, maar ik schrik van de afstand, nog bijna 200 kilometer. Ik kies daarom voor de stad Goettingen, op weg naar Bad Grund, mijn tweede logeeradres.
Goettingen is een levendige studentenstad barstenvol met jongelui. Stad van strakke lijven en schijnbaar eeuwig leven. Stad waar de take-away tot kunst is verheven. Ik wil ook, maar ik geef er niet aan toe. Op zoek naar een broodje beland ik op een schaduwrijk binnenplaatsje aan het einde van een kleine winkelpassage, gelegen achter de Markt. Het geluid van de straat valt hier helemaal weg, alleen het getjilp van de mussen weerkaatst tussen de achtergevels. "L'uomo Bellisima" staat er op het uithangbord van de laatste winkel voor het terrasje. In mijn fantasie maak ik een verbinding tussen deze "mooie mens" en de jonge serveerster die mijn broodje met kaas komt brengen. Ze is dan ook werkelijk een plaatje. De scene verandert drastisch wanneer een man in een rolstoel, geduwd door zijn vrouw een plekje zoekt op het terras. Veel geschuif met stoelen om een doorgang te creeren langs het perk met de bloeiende acacia. Wat niet helemaal lukt, waardoor de zwaarlijvige man omhoog geholpen wordt door zijn vrouw en neergezet in een wankel stoeltje op de ongelijke klinkertjes. Liefdevol neemt hij afscheid van haar. Ze gaat alleen boodschappen doen, een moment van kortstondige vrijheid tegemoet. Even geen zorg, hij redt zich wel even alleen. De "mooie mens" zit blijkbaar ook van binnen. Hij slurpt zijn soep en laat zijn lepel vallen. Als ik hem opraap en schoonveeg met mijn servet, zegt hij hem niet nodig te hebben. Even later hoor ik hem achter mijn rug toch driftig lepelen: het sneeuwt acaciabloesem in zijn soep...
Ik verlaat het drukke Goettingen op weg naar de Harz waarvan de eerste contouren zich al spoedig aankondigen. Het is benauwend warm en de lucht trekt melkwit dicht. Ik klim het bos in en na wat haarspeldbochten en een flinke afdaling val ik Bad Grund binnen, het plaatsje aan de 7 dalen. Een prachtig verscholen plekje in het bos, mijn uitvalbasis voor de komende dagen. Ik haal wat brood en beleg, zodat ik maximaal kan genieten van het uitzicht vanuit mijn kamer. Tot aan de invallende duisternis. Buiten is het oorverdovend stil. Ook deze dag mag ik weer prijzen, want buiten de ontmoetingen met mooie mensen was er ook nog een bonus: mijn verblijf in het vagevuur wordt bekort met 40 dagen, een aflaat die ik verdiende door in de Stiftskirche van Bad Gandersheim een gebed te zeggen en wat in het offerblok te doen. Want naar het vagevuur ga ik, daarvoor waren mijn gedachten in Goettingen te frivool!

  • 21 Mei 2014 - 23:42

    Theo Elizen:

    Weer een mooi verhaal Cees. Het stukje over een bekvechtend echtpaar is mij niet onbekend. Zoiets dergelijks, heel genant, hebben wij meegemaakt in Frankrijk.
    En wat betreft het vagevuur, maak je daar maar geen zorgen over zolang het maar bij frivole gedachten blijft !

  • 22 Mei 2014 - 00:35

    Neola:

    Je bent weer opweg en ik geniet weer van je verhalen en foto,s wat een prachtige vakwerkhuizen zijn er nog in deze plaatsen ,zo zullen er ook nog ambachtige winkels en bedrijven zijn die in de grote steden verdwijnen en plaats maken voor grote winkel ketens die in elke plaats en land bijna het zelfde zijn.
    Geniet er nog van deze dagen dat je onder weg bent maak mooie foto,s van de natuur en de kunst in de kerken musea e.d.
    Groetjes Neola

  • 22 Mei 2014 - 07:50

    Paul Lans:

    Cees,

    Geweldig de beschrijvingen van je twee ontmoetingen, ik voel me haast een voyeur met jou levendige beschrijving ervan. Ik geniet (weer) met je mee van deze reis.

    Groetjes,

    Paul

  • 22 Mei 2014 - 09:51

    Franscien:

    Cees,

    Wat is het weer heerlijk om met je mee te reizen (op papier). Ik zie je soms zo lopen om de plekken die je beschrijft, voel de spanningen van de ontmoetingen.

    Gisteren hoorde ik (bij Paul en Witteman herhalingen van 2007) Jan Wolkers zeggen
    "iedere schrijver moet waarnemen", jouw waarnemingen breng jij in je verhalen mooi vertaald terug.

    Dank en een mooie reis met veel mooie ontmoetingen en waarnemingen gewenst.

    Wij blijven je volgen (op papier).

    groetjes Franscien en Jaap

  • 22 Mei 2014 - 10:10

    Ria:

    Weer een mooi e beschrijving van al het moois, inclusief mooie mensen, je bent per slot niet blind. Weet je, mooie dingen in musea en kerken mag je ook niet aanzitten.... Alleen kijken hihi.

    Ik wacht weer op je volgende verslag.
    Zonnige groeten
    Ria

  • 22 Mei 2014 - 10:51

    Marcel:

    Hoi Cees,
    Met volle teugen genietend, reis ik ook nu weer graag met je mee op.

    Niet langer wachten en ga schrijver worden. Als je non-fictie al zo geweldig is om te lezen,
    wat moet je non-fictie dan wel niet zijn als je jouw rijke fantasie de vrije loop laat.

    Voorspoedige reis en geniet! Maar ja, tegen wie zeg ik dat......
    Je bent de grootste levensgenieter die ik ken!

    Warme groet,
    Marcel

  • 22 Mei 2014 - 12:29

    Greet Sondaar:

    Wat nou vagevuur, dat is totaal geen plek voor jou , iemand die zo intens kan genieten wat deze aarde
    brengt en het dan ook nog zo weet te verwoorden, komt later heel ergens anders .
    Fijn dat wij weer mee kunnen genieten.

    Lieve groetjes en veel plezier,

    Je Zus en weer 100% helder ziende zwager.

  • 22 Mei 2014 - 18:34

    Jan Van Dalen:

    Leuke beschrijving Haha.
    Bekende omgeving voor ons .

  • 26 Mei 2014 - 20:34

    Luc Rijnen:

    Hier in Holland gebeurd weinig. Dit in verband met de zomerstop op televisie. Men wil ook met het journaal gaan stoppen. Je verteld weinig over de inhoud van de conversatie van dat hollandse echtpaar. Waren zij het echt niet met elkaar eens. ? en ...waarover ? Familiezaken is mij te algemeen. Moest je echt zo luid kenbaar maken dat je ook een kaaskop bent. Dat hadden ze toch kunnen zien. het overige verhaal vond ik niet zo spannend.... wel vreselijk goed geschreven.... maar dat zeg ik niet.

    tot gauw .....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 162248

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: