"Feldeinsamkeit" - Reisverslag uit Worpswede, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu "Feldeinsamkeit" - Reisverslag uit Worpswede, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

"Feldeinsamkeit"

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

30 Maart 2012 | Duitsland, Worpswede

Feldeinsamkeit
Ich ruhe still im hohen grünen Gras
Und sende lange meinen Blick nach oben,
Von Grillen rings umschwirrt ohn Unterlaß,
Von Himmelsbläue wundersam umwoben.
Und schöne weiße Wolken ziehn dahin
Durchs tiefe Blau wie schöne stille Träume; -
Mir ist, als ob ich längst gestorben bin
Und ziehe selig mit durch ewge Räume.

Hermann Allmers





Vrijdag 30 maart, het Teufelsmoor bij Worpswede

Bovenstaand gedicht, inspiratiebron voor Heinrich Vogelers schilderij “Frühlingsbildern”, brengt mij op de dag van vertrek naar het Teufelsmoor, het weidse landschap met zijn waterlopen, natte- en overstromingsgebieden en altijd aanwezige berkenbossen. De natuur als inspiratie voor kunst en cultuur, ik wil het zelf nog eenmaal ervaren. Het bijzondere licht en de verre blik hebben mij naar hier gelokt, hebben al dagenlang aan mij getrokken. De elementen water en lucht zijn hier alles overheersend aanwezig in het steeds wisselende wolkenspel en de geheimzinnige wereld van het veen. Wijdvertakte waterlopen doorkruisen dit eenzame gebied. Hierop werd de turf per boot werd afgevoerd en tot aan het begin van de 20e eeuw, toen de veenkolonisatie hier begon, waren deze “Torfkahnen” het enige middel van vervoer. Ik waag mij te voet in het veen, ik loop op 3 tot 4 meter dikke plantenresten, in eeuwen hier neergelegd. En toch voel ik beweging. Links van het pad strekt zich de heide uit onder jagende wolken, rechts staan de dansende berken met de voeten in het water. Hoog boven mij ruist de wind in de bomen. Het enige geluid hier. Hoe verder ik het gebied in trek, hoe groter groeit de eenzaamheid. En het verlangen dit gevoel vast te houden. En plotseling is daar dan de zon die de grijze berken helwit doet oplichten en een prachtig reliëf aan de omgeving geeft. Het geluid van de wind wordt als muziek. Muziek van hoorns en harpen. De kleuren in het landschap zetten in, alsof zij gewacht hebben op een teken van een onzichtbare dirigent…

Als afscheid van Worpswede beklim ik nog eenmaal de Weyersberg waar ik mij laat imponeren door de “Niedersachsenstein” van Bernhard Hoetger, met zijn 18 meter het grootste expressionistische beeldhouwwerk ter wereld. Omstreden, dat wel, want het werd ontworpen als overwinningsmonument voor de Eerste Wereldoorlog. Maar de overwinning bleef uit, dus het werd een monument voor de vrede: een engel in baksteenreliëf die de vleugels uitstrekt naar de zon, omringd door 173 stenen waarop de namen vermeld staan van Worpsweder gevallenen in de Eerste Wereldoorlog. Onwillekeurig spel ik hun namen: de gebroeders Kück, gesneuveld in 1914 en 1917, F. Steltjes – in september 1918, helemaal aan het einde van de oorlog. Oorlog dat geen overwinnaars kent.
Lichtbundels prikken door het overwegend grijs, het waait hier onbarmhartig. Nog even, dan spreidt de engel en laat zich meevoeren op de wind richting de zon…
Ik moet afscheid nemen van Worpswede, gun met nog een laatste blik op de Weyersberg. Ik voel weemoed bij het achterlaten van dit bijzondere plekje in het veen. Maar ook vreugde haar bewoners van weleer en hun nalatenschap beter te hebben leren kennen: de wat deerniswekkende Otto Modersohn die zo artistiek overvleugeld werd door zijn vrouw Paula. Haar liefde voor het inspirerende Parijs en haar vroege, tragische dood. De fascinerende figuur van Heinrich Vogeler en de bewogen geschiedenis van zijn huis, de “Barkenhoff”. Het ontroerend schilderij “Trauernde Familie” van Fritz Mackenzen staat mij op het netvlies gebrand, zo ook zijn naturalistische kijk op het leven van de eenvoudige streekbewoners.

“Weites Land” van Hans am Ende vormde voor mij misschien wel het hoogtepunt van mijn bezoek aan Worpswede. Ik verdronk in dit schilderij, liet mij leiden naar haar horizon en op deze scheidslijn meevoeren op haar witte wolken…
…terug naar de wereld van alledag…

Met dank aan allen die mijn reisverslagen met interesse gelezen hebben!

Info:
www.worpswede.de
www.hotel-buchenhof.de

  • 01 April 2012 - 16:20

    Paul:

    Cees, bedankt dat je ons weer meevoerde in je reis. Ik weet het, ik val in herhaling, maar het blijft een genot om je verhalen te lezen. Met slechts een klein beetje verbeeldingskracht kan de lezer ervan moeiteloos met je mee, zo beeldend zijn je verhalen.

    Welkom thuis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 162273

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: