Een eiland van kunst... - Reisverslag uit Worpswede, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Een eiland van kunst... - Reisverslag uit Worpswede, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Een eiland van kunst...

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

28 Maart 2012 | Duitsland, Worpswede

‘.....met vochtige ogen nemen wij afscheid van onze vrienden.
We kijken hen na tot de ochtendnevel hen langzaam maar onherroepelijk
aan ons gezichtsveld onttrekt.
De dauw op de velden, zijn het tranen?
Of paarlen van geluk.....?'

De dageraad komt als een vriend. Na een droomloze slaap hoor ik aan het gezang van de vogels dat de wereld buiten weer tot leven is gekomen. In de tuin dragen de wilde hyacinten duizenden waterdruppels die glinsteren in het eerste zonlicht dat langs de bosrand strijkt*. Een specht wedijvert met zijn getik met de vroege stratenmakers in het nabije dorp, want er is zo vroeg grote bedrijvigheid in Worpswede. Vanaf eind april worden het geboorte- en sterfjaar van de kunstenaar Heinrich Vogeler uitgebreid herdacht en in alle musea zal dit feit met speciale tentoonstellingen en manifestaties gepaard gaan. Drommen toeristen zullen naar Worpswede komen, dat natuurlijk zijn beste beentje zal willen voorzetten. Straten worden opnieuw geplaveid, musea gerenoveerd en uitgebreid en horecagelegenheden opgepoetst. Ik geniet nog van de relatieve rust wanneer ik na het ontbijt bovenop de Wyerberg van het uitzicht geniet*. Inderdaad, een neergeworpen berg zand (“Worpswede”) te midden van het lage veen, die doet denken aan de Hemelsche Berg in Oosterbeek. Ook hier een heuvelachtig bosgebied met waterpartijen waarin boomtakken met gezwollen knoppen zich spiegelen. Een uitzicht rondom, achter het dorp het vlakke land. Historie, cultuur en kunst op de vierkante meter, heel overzichtelijk. Daar hou ik van.
Een rondleiding langs de hoogtepunten van Worpswede brengt nieuwe details en onverwachte verhalen. We zijn met een groep van 6. De gids doet erg zijn best enthousiast over te komen, aangemoedigd door een mevrouw die heftig jaknikkend alles bevestigt wat hij vertelt. Ik neem de informatie op als een spons, want voor 4 dagen is dit ook mijn plek. Ik wil er alles van weten…
Even terug naar het harde leven van toen en de idylle die de Worpsweder kunstenaars er vervolgens van maakte. We lopen langs de Bauernreihe, een reeks van karakteristieke boerenhoeven, waarvan het houten vakwerk is ingevuld met rode bakstenen, passeren opnieuw het kerkhof en bewonderen het interieur van de Zionskerk. Hier bevindt zich, volgens streng protestantse traditie, de preekstoel midden boven het altaar*. De geschilderde versieringen* zijn van onder andere Paula Modersohn-Becker, als taakstraf uitgevoerd vanwege het uit balorigheid luiden van de kerkklok. Iets wat in deze strenge boerengemeenschap een groot vergrijp was. Ik sta nogmaals stil bij haar graf met daarboven het gedenkteken van Bernhard Hoetger, een moeder-met-kind groep die uitbeeldt de vroege dood van de moeder, twee weken na de geboorte van haar kind. Het oude moet versterven om plaats te maken voor het nieuwe…* Onze rondgang eindigt in de “Große Kunstschau” waar Heinrich Vogelers Jugendstilschilderij “Sommerabend“ prominent aanwezig is.
Ik word zeer geraakt door het schilderij “Trauernde Familie” van Fritz Makkensen uit 1897*. “Deze (eenvoudige) mensen staan rondom een kleine baar, als aan de oever van een stroom waarin het kind verdronken is. Deze mensen hebben (hard) gewerkt, zij hebben niet veel tijd gehad zich met het kind bezig te houden. Het is bijna een vreemde en het maakt hen, op het moment dat het sterft, verlegen als een gast… Zij staan stil bijeen, bedrukt door de stilte, door de kleren die dragen, door de onverwachte feestdag, zomaar middenin de week. Zij denken niet aan de dood, zij denken aan het leven dat vergaat”. (Rainer Maria Rilke). Ik doe een stap dichter bij en zie de woede in het gezicht van het broertje, de angst bij het kleine zusje, de afstandelijkheid van grote zus, de berusting bij de vader en het intense, ingehouden verdriet van de moeder. Het schilderij doet mij huiveren en blijft mij nog lang voor de ogen hangen. Het is al weer geen landschap dat indruk op mij maakt…
In de middag rij ik naar Fischerhude waar ik de sfeer van het omringende landschap, met zijn vergezichten en glinsterende watertjes, hoop terug te vinden in het Otto-Modersohn-Museum, geheel gewijd aan het leven en werk van deze in 1865 in Soest (Westfalen) geboren kunstenaar. Ik ben de enige bezoeker en wentel mij in stilte in de kunst. Een schilder van de natuur, een schilder naar mijn hart. Hij zocht het “natuurlijke”, naar het “oorspronkelijke”, in de traditie van de schilders van Barbizon, de “Fransozen” Rousseau, Corot, Millet…
Even, heel even maar ben ik weer de Bock en voel ook dat verlangen naar de natuur, weerspiegeld in eenvoudige, maar indrukwekkende kunst. Met de DVD “So Weit und Groß” – die Natur des Otto Modersohn keer ik huiswaarts. Om het gevoel nog even vast te kunnen houden. Onderweg steek ik het riviertje de Wümme over. Glinsterend water in tegenlicht. En wuivend riet. Zie ik daar een schilder achter zijn ezel aan de oever zitten? Man met hoed en puntbaardje? Ik probeer de scene vast te leggen, klik...,maar weg is de schilder. Wat blijft is het plaatje… Nog goed belicht ook!*. Zo is er geen kunst aan…

De * verwijzen naar de bijgevoegde foto’s.

  • 29 Maart 2012 - 05:11

    Paul:

    Cees,
    Je bent weer in topvorm. Vanachter mijn scherm waan ik mij, dankzij jouw beeldende verhalen, bij je op de achterbank en reis is stilzwijgend mee. De ogen gesloten, jij kijkt immers voor mij.

  • 29 Maart 2012 - 07:09

    Gret En Piet:

    Het is wederom super mooi beschreven, wij genieten weer met je mee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 162218

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: