Reisgenoten..... - Reisverslag uit Kleef, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu Reisgenoten..... - Reisverslag uit Kleef, Duitsland van Cees Sleven - WaarBenJij.nu

Reisgenoten.....

Door: Cees Sleven

Blijf op de hoogte en volg Cees

28 Oktober 2011 | Duitsland, Kleef

Bijzonder genoeg begint mijn reis naar de Eifel in het Koekkoek Haus te Kleve waar ik een bezoek breng aan de tentoonstelling “Een Romantische Kijk” van de (Jef) Rademakers collectie, een verzameling Vlaamse en Nederlandse romantische schilderijen die eerder in de Hermitage in Sint Petersburg te zien was. Uiteraard vormen voor mij de landschappen het hoogtepunt van deze tentoonstelling, vergezichten met heuvels en dalen, gevangen in de tijd, met indrukwekkende boompartijen en fijnzinnig licht. Gestoffeerd met wandelaars, reizigers, jagers en herders met hun dieren. Klein gehouden om de grootsheid van de natuur te benadrukken. De nietige mens op zijn plaats gewezen. De natuur als kunstwerk dat ons vervult met gevoelens van eerbied voor de Schepping. Vaak oogstrelend, maar soms ook dreigend, met een zweem van geheimzinnigheid en het streven om het tijdelijke iets eeuwigs te geven.....
Hier in het woonhuis van de grootste Nederlandse romanticus Barend Cornelis Koekkoek sta ik voor zijn schilderij “Eifellandschap met kerkje” en in gedachten verplaats ik mij in tijd en locatie en trek ik met de meester mee door het Ahrdal , een reis die de schilder inderdaad zelf heeft ondernomen en heeft beschreven in zijn “Herinneringen en Mededeelingen van eenen Landschapschilder” uit 1841. Veilig achter glas ligt ook dit boekje op de tentoonstelling. Zou dit mijn reisgids kunnen zijn op mijn komende ontdekkingstocht door het Eifellandschap anno 2011?

‘Bij iedere schrede, als het ware, neemt nu het Ahrdal eene romantischer gedaante aan. De boorden der rivier zijn op vele plaatsen, voornamelijk langs den zuidelijken oever, zeer wild begroeid; loodregt verheffen zich de rotsen uit den bruisenden stroom, verscheidene puntachtige bergtoppen,.waarom hier en daar nog een morgennevel is blijven hangen, schuiven voorbij elkander en leveren door de wolkschaduwen of het invallende zonlicht de schoonste effecten.’

Ik laat het kostbare boekje virtueel in mijn reistas glijden, waardoor ik mij verzekerd weet van een stukje veilig verleden van waaruit ik ‘de bevallige leugen’ -zoals Koekkkoek zijn schilderkunst noemde- kan toetsen aan de ‘virtuele’ werkelijk van vandaag de dag. Poëtische stemming van lichte weemoed versus kille occupy-reality en verder. Ik kies onvoorwaardelijk voor het eerste. Ik hoop mijn gelijk de komende dagen te kunnen bewijzen..... (wordt vervolgd.....)

  • 30 Oktober 2011 - 15:25

    Paul:

    Cees,
    Geweldig dat je weer op pad bent. Je beschrijvingen zijn zo beeldend dat ik het gevoel heb, net als het Boekje van Barend Cornelis Koekoek, virtueel heb plaatsgenomen in je reistas. Veel plezier.

    Groetjes,

    Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

"Wij, de virtuele vrienden in een cyberworld, anonieme geesten, dansend achter het scherm, zitten gevangen in een èchte wereld... in een èchte ziel... Kon jij jezelf maar digitaliseren, en van elke microseconde genieten. Kom, en dans op het ritme van de wereldomvattende bestanden, die zich openen binnenin je hardware en onder je toetsen kruipen, smachtend naar de liefkozing van je vingers. En dan, trek verder... eeuwig van de ene server naar de andere, gevangen in een cyberworld..." - Cees Sleven ceessleven@gmail.com http://cees.geldersnetwerk.nl

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 162236

Voorgaande reizen:

08 Juni 2023 - 11 Juni 2023

Sauerland, rust als handelsmerk

01 November 2022 - 04 November 2022

Naar het Hageland

22 Oktober 2022 - 29 Oktober 2022

Tussen Rijn en Moezel

05 Mei 2022 - 08 Mei 2022

Deutsche Weinstraße, Rheinland-Pfalz

29 Oktober 2021 - 02 November 2021

Van Sauerland tot Taunus, cultureel zwerven door d

05 Augustus 2021 - 07 Augustus 2021

De grenzen opgezocht

26 Oktober 2019 - 31 Oktober 2019

Naar het noorden van Duitsland

12 Oktober 2019 - 19 Oktober 2019

Lyme Regis, Dorset/England

03 April 2019 - 07 April 2019

Hunsrück, land tussen Rijn en Moezel

13 December 2018 - 16 December 2018

Ontmoeting met de rattenvanger?

14 Mei 2018 - 19 Mei 2018

Dachau, in het spoor van de landschapsschilders...

30 Oktober 2017 - 04 November 2017

Naar Ivor Gurney's Gloucestershire

25 September 2017 - 01 Oktober 2017

Naar Hildesheim en Quedlinburg

10 April 2017 - 14 April 2017

Cultureel zwerven in het oosten van Duitsland

20 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Zwerven door de Vulkaaneifel en langs de Moezel

14 Oktober 2014 - 17 Oktober 2014

Langs de weg van Voeren naar Tervuren...

20 Mei 2014 - 24 Mei 2014

Naar de schatkamer van Duitsland

11 Maart 2014 - 14 Maart 2014

Dresden - crisis, oorlog, wederopbouw

28 Oktober 2013 - 02 November 2013

"Oh fair enough are sky and plain"

25 Maart 2013 - 29 Maart 2013

In de voetsporen van Louis Barthas, tonnenmaker

30 Oktober 2012 - 03 November 2012

De stille droom van de natuur

27 Maart 2012 - 30 Maart 2012

Worpswede, kunstenaarsdorp in het Duivelsveen

01 November 2011 - 04 November 2011

De Eifel, bezoek aan het oude vulkaanland

04 Oktober 2010 - 07 Oktober 2010

"Naar de Velden van weleer"

Landen bezocht: